De bestreden reclame-uitingen
Het betreft de volgende uitingen:
- Een televisiecommercial van de Nationale Postcodeloterij waarin wordt gezegd:
“Miljoenenjacht komt er weer aan!
Sta ik binnenkort bij u voor de deur?
Maak wekelijks gratis kans op bedragen tot wel 5 miljoen
Op postcodeloterij.nl
Speelt u al mee?”
- Een radiocommercial van de Nationale Postcodeloterij waarin wordt gezegd:
“Miljoenenjacht komt er weer aan
En kraak de koffer is terug.
Yes, whoeeeee
Speel gratis mee met de Postcodeloterij en zie direct of u 50.000 euro wint!
Kraak de koffer, op postcodeloterij.nl
18+ speel bewust.”
Samenvatting van de klacht
De Postcodeloterij maakt reclame voor ‘Kraak de koffer’ op televisie en radio, waarbij wordt vermeld dat meespelen gratis is. Dit is volgens klager niet waar. Als je mee wil spelen wordt eerst om je postcode gevraagd, daarna moet je kiezen met welk lot je in de Postcodeloterij wil gaan meespelen en vervolgens moet je bankgegevens invullen voor de machtiging. Dan zie je dat je de eerste keer gratis meespeelt en daarna maandelijks met het lot dat je gekozen hebt. Meespelen is dus niet gratis, maar je verbindt je aan een overeenkomst voor loten. De reclame is misleidend, aldus klager.
Samenvatting van het verweer
De klacht gaat over commercials die betrekking hebben op de Miljoenenjachtcampagne. Hierin wordt duidelijk gezegd: “Speel gratis mee met de Postcodeloterij en zie direct of u 50.000 euro wint!”. Vervolgens wordt er verwezen naar de (campagne)website van de Postcodeloterij voor overige informatie, omdat in een radio/tv commercial in verband met het soort medium niet alle informatie vermeld kan worden. Deelname aan de actie is wel degelijk gratis. Binnen deze actie speelt men de eerste maand gratis mee en daarna automatisch betaald verder tot wederopzegging. Dit wordt direct duidelijk gemaakt op de specifieke campagnewebsite waarnaar wordt verwezen. Adverteerder legt hier printscreens van over. De informatie op de website stelt de gemiddelde consument voldoende in staat om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Adverteerder verwijst in dit verband naar een eerdere beslissing (dossiernummer 2022/00489). Van misleiding is geen sprake omdat men de eerste trekking daadwerkelijk gratis meespeelt.
Het oordeel van de voorzitter
1. Volgens klager zijn de reclames misleidend omdat hierin ten onrechte wordt vermeld dat meedoen aan het spel “Kraak de koffer” gratis is.
2. De voorzitter acht voldoende aannemelijk dat men daadwerkelijk gratis kans kan maken op een geldbedrag door deel te nemen aan het geadverteerde spel “Kraak de koffer” bij de Miljoenenjacht. In de bestreden uitingen wordt echter onvoldoende duidelijk gemaakt dat het een actie betreft om met een (betaald) lot te gaan deelnemen aan de maandelijkse trekking van de Postcodeloterij. De uitingen kunnen gemakkelijk zo worden begrepen dat sprake is van een los van deelname aan de loterij gratis mee te spelen spel “Kraak de koffer” dan wel de Miljoenenjacht. Het feit dat men moet gaan meespelen met de Postcodeloterij en na de eerste maand gratis meespelen automatisch gaat betalen totdat er wordt opgezegd, betreft essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Deze informatie moet in de uiting zelf staan om te voorkomen dat de gemiddelde consument op het verkeerde been wordt gezet ten aanzien van de inhoud van de actie. Dat is in de bestreden uitingen niet het geval. In de uitingen is wel een verwijzing naar de website opgenomen, maar deze algemene verwijzing is op grond van het voorgaande onvoldoende om de consument erop te attenderen dat, anders dan uit de commercials lijkt te volgen, er aanvullende voorwaarden gelden voor deelname aan de actie. Dat de gebruikte media bepaalde beperkingen hebben, rechtvaardigt niet dat deze een onjuiste indruk wekken.
3. Het bovenstaande leidt tot het oordeel dat in de bestreden uitingen op onduidelijke wijze essentiële informatie wordt verstrekt die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Omdat dit de gemiddelde consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, zijn de reclame-uitingen misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC), en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Om die reden zijn de uitingen tevens in strijd met het bepaalde in de aanhef van artikel 3 van de Reclamecode voor Kansspelen die worden aangeboden door vergunninghouders ingevolge de Wet op de Kansspelen (RVK) 2015.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC en artikel 3 RVK 2015 en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.