De bestreden reclame-uiting
Het betreft een ongeadresseerde mailing van Eneco met op de voorzijde onder meer de tekst “Neem uw sleutel mee en maak kans op een Sparta fiets!” en op de achterzijde “Past de sleutel? Dan is de fiets van u!”. Op de mailing is een fietssleutel bevestigd.
De klacht
In de mailing staat: “Neem uw sleutel mee naar de Eneco-bus en probeer of u het fietsslot open krijgt. Heeft u inderdaad de passende sleutel, dan is de fiets van u”. Bij de bus aangekomen, hoorde klager dat geen enkele van de verstuurde sleutels op het fietsslot past. De informatie in de mailing is dus onjuist. Klager heeft gezien dat van mensen voor hem in de rij gegevens werden ingevoerd in de computer, vermoedelijk om hun een aanbod te doen; en wellicht wordt de fiets onder hen verloot. Klager is weggegaan, omdat hij geen zaken wil doen met een firma die mensen met onwaarheid in hun reclame lokt.
Het verweer
Uit de bestreden mailing blijkt duidelijk dat deze betrekking heeft op een promotioneel kansspel. Bij de actie kunnen personen na inlevering van de mailing en/of de daarbij meegestuurde fietssleutel, akkoordverklaring met de spelvoorwaarden en opgave van hun NAW(T)-gegevens in een bak grabbelen naar een sleutel. Als déze sleutel in het slot van de ter plekke aanwezige fiets past, wint deze deelnemer een fiets die op een later moment bij hem thuis wordt bezorgd. Deelnemers die de fiets niet winnen, krijgen een sleutelhanger als prijsje en dingen mee naar een elektrische fiets. De gang van zaken staat beschreven in de actievoorwaarden op eneco.nl/bus, waarnaar in de mailing wordt verwezen.
De tekst van de uiting is correct en niet uitsluitend bedoeld om gegevens van particulieren te verzamelen met het doel hen een aanbod te doen, zoals klager kennelijk veronderstelt. De NAW-gegevens zijn nodig om te controleren of een persoon die zich als deelnemer meldt moet worden uitgesloten van deelname, voor de bezorging van de gewonnen fietsen op de juiste adressen en voor de verloting van de elektrische fietsen.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie begrijpt klagers bezwaren tegen de mailing aldus, dat in de mailing niet is vermeld dat men persoonlijke gegevens dient te verstrekken alvorens aan de actie te kunnen deelnemen en geen van de bij de mailings gevoegde sleutels past op de te winnen fiets.
Vast is komen te staan dat belangstellenden, om te kunnen deelnemen aan de actie “Past de sleutel? Dan is de fiets van u!”, naast inlevering van de mailing en/of de daarbij behorende sleutel, hun naam, adres, woonplaats en (eventueel) telefoonnummer moeten opgeven.
Deze actievoorwaarde is naar het oordeel van de Commissie zo essentieel, dat deze uitdrukkelijk in de mailing vermeld dient te worden. Nu in de bestreden uiting wordt volstaan met een verwijzing naar de actievoorwaarden op de website van adverteerder, is sprake van een te laat verstrekken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de Commissie voorts van oordeel is dat de uiting de gemiddelde consument ertoe kan brengen een besluit te nemen over een transactie dat hij anders niet had genomen, is de bestreden mailing misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Nu de mededeling “Neem uw sleutel mee naar de Eneco-bus en probeer of u het fietsslot open krijgt. Heeft u inderdaad de passende sleutel, dan is de fiets van u” niet alleen op de door klager weergegeven wijze, maar ook zo kan worden opgevat dat men, na inlevering van de bij de mailing ontvangen sleutel, met een andere (gegrabbelde) sleutel mag proberen het fietsslot te openen, acht de Commissie de uiting op dit punt niet onjuist.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de bestreden uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om voortaan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wordt de klacht afgewezen.