De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aankoopbon waar onderaan in rode letters tegen een oranje achtergrond staat:
“WIN UW AANKOOPBEDRAG TERUG!!
Plaats een review op onze Facebook pagina met daarbij een foto van uw aankoop!
* Bekijk online onze voorwaarden”
Hieronder staat een logo van Facebook met daarachter “bankstel+”
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat. Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat de voorwaarden die van toepassing zijn op de actie nergens zijn te vinden. Volgens klager heeft adverteerder zich onvoldoende ingezet om hierover transparant te communiceren.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat. Volgens adverteerder is de actie nergens aangekondigd behalve op de bestelbon die pas bij akkoord van aankoop erbij wordt gepakt. Adverteerder heeft klager verteld dat de actie na de zomer online zal komen en dat klager automatisch meegenomen wordt in de verloting. Adverteerder geeft aan “morgen de actie op Facebook te plaatsen” en de prijs zal op 1 december 2018 verloot worden. Adverteerder zal de tekst op de website plaatsen zodat voor iedereen de voorwaarden duidelijk zijn.
Repliek en dupliek
Volgens klager is de winactie op 17 oktober 2018 op Facebook geplaatst maar de voorwaarden zijn nooit gepubliceerd. De winnaar is iemand die een review heeft geplaatst in 2013 wat klager “zeer verbaast”. Klager blijft bij zijn standpunt dat de winactie niet conform de regels van de Nederlandse Reclame Code heeft plaatsgevonden.
Volgens adverteerder is de winactie niet als verkoopmiddel gebruikt. Met een online tool is uit alle klanten die een foto hebben geplaatst op Facebook automatisch een winnaar getrokken.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter vat de klacht aldus op dat de voorwaarden die van toepassing zijn op de winactie onvindbaar en daarmee onduidelijk zijn.
De winactie kan worden aangemerkt als een klein promotioneel kansspel als bedoeld in artikel 8 Gedragscode Promotionele Kansspelen 2014. Dergelijke acties zijn toegestaan indien voldaan is aan de voorwaarden in die gedragscode. Op grond van artikel 8 onder c van deze gedragscode is de aanbieder van een klein promotioneel kansspel niet verplicht om spelvoorwaarden op te stellen en beschikbaar te stellen aan de deelnemers.
Gezien bovenstaande is niet gebleken dat adverteerder in strijd met deze gedragscode heeft gehandeld. Hieruit volgt dat de actie is toegestaan onder de Wet op de Kansspelen en dus in overeenstemming is met de wet als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame code zodat als volgt wordt beslist.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter wijst de klacht af.