a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2010/00061A

Datum:

08-07-2010

Uitspraak:

Vernietiging Beslissing RCC

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Overige

 

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een e-mail, gericht aan de dochter van klaagster.

 

Onder de aanhef:

“2 GRATIS LED FIETS LAMPJES

DE AANBIEDENINGEN IN DIT MAIL BERICHT ZIJN 12 UUR GELDIG VOOR JOUW IP-ADRES”,

 

staat de tekst:

 

“Speciaal veiligheids bericht voor:

xxx@hotmail.com!

 

Goede verlichting zorgt voor minder verkeersslachtoffers!

 

Beste Fietser,

Ben jij al op de hoogte van de nieuwe campagne in Nederland waarbij iedereen 2 gratis led fietslampjes krijgt thuisgestuurd?

Jouw vriend of kennis (yyy@planet.nl) heeft de gratis led lampjes al aangevraagd en rijdt binnenkort veilig MET verlichting door het verkeer en voorkomt daarmee een boete van 35,- euro.

(…)”

 

“Bestellen kan via de speciale actiewebsite: www.gratisfietslicht.nl

 

Met vriendelijke groeten,

Web-redactie Gratis Fiets Licht.nl

(…)”

 

Onderin de e-mail staat de tekst:

 

“Indien u deze mail als vervelend beschouwt kunt u de afzender hierover aanspreken op het volgende mail adres: yyy@planet.nl

 

Overige klachten kunt u sturen naar abuse@novoit.nl. Onze website hanteert een mail beleid conform de regels van de OPTA en CBP, meer informatie hierover vindt u op onze website.

Uw mail adres definitief uitschrijven voor MSN-Invites? Klik hier om uw mail adres op de Opt-Out lijst te plaatsen.”

 

De klacht

 

De Commissie vat de klacht als volgt samen.

 

De bewuste e-mail is geadresseerd aan klaagsters minderjarige dochter. Om deel te kunnen nemen aan de bewuste actie, moest een enquête worden ingevuld, waarbij aan het einde de geboortedatum moest worden ingevuld. Voorts diende men, om deel te kunnen nemen aan de actie, toestemming te geven tot zijn adressenbestand.

Klaagster acht de e-mail in strijd met verschillende wet- en regelgeving. Onder meer is zij van mening dat de regels die gelden wanneer sprake is van een minderjarige, niet in acht zijn genomen.

De dochter van klaagster heeft naar aanleiding van het invullen van de enquête nog een e-mail ontvangen, waarin weer andere gratis producten worden aangeboden. Nu in de oorspronkelijke e-mail een slogan van Veilig Verkeer Nederland is gebruikt, acht zij het voorgaande onjuist.

 

Het verweer

 

In de eerste plaats stelt adverteerder dat het niet duidelijk is welke regels van de Reclame Code door adverteerder zouden zijn overschreden.

 

Met betrekking tot de leeftijdscontrole op de website deelt adverteerder mee dat sprake is van een gebruikelijke wijze van handelen, om te voorkomen dat het economisch handelsverkeer wordt belemmerd. Andere online adverteerders gebruiken dezelfde methode.

 

De repliek

 

Klaagster licht haar standpunt nader toe. Voor zover van belang voor de beslissing zal de Commissie in het oordeel hierop nader ingaan.

 

De dupliek

 

Adverteerder gaat in op het door klaagster in repliek gestelde. Voor zover van belang voor de beslissing gaat de Commissie ook hierop in het oordeel nader in.

 

Het oordeel van de Commissie  

 

Niet in het geschil is dat in het onderhavige geval sprake is van reclame per e-mail.

 

Klaagster acht de e-mail op verschillende punten misleidend.

 

In de eerste plaats stelt klaagster dat de regels die gelden met betrekking tot minderjarigen, zijn overschreden. Voorts is klaagster van mening dat sprake is van ‘koppelverkoop’ en dat slechts sprake lijkt te zijn van het krijgen van gratis fietslampjes van Veilig Verkeer Nederland.

 

Niet is gebleken dat de bewuste e-mail specifiek op kinderen, minderjarigen of jeugdigen is gericht. Gebleken is juist dat het niet de bedoeling is dat een minderjarige aan de bewuste actie deelneemt. De code die in het bijzonder geldt voor reclame gericht op minderjarigen, de Kinder- en jeugdreclamecode (KJC), is derhalve in dit geval niet van toepassing.

 

In de e-mail wordt meegedeeld dat ‘iedereen 2 gratis led fietslampjes krijgt thuisgestuurd’ en krijgt men een persoonlijke code om deze lampjes op de genoemde website te ‘Bestellen’. Sprake lijkt te zijn van een e-mail die door de ‘Web-Redactie Gratis Fiets Licht.nl’ via een kennis aan de ontvanger is toegezonden, waarbij erop wordt gewezen dat de ontvanger net zoals ‘iedereen’, recht heeft op ‘2 gratis led fietslampen’, die hij op de genoemde website kan bestellen. Nergens wordt meegedeeld dat men, om de lampjes te ontvangen, eerst een enquête dient in te vullen, naar aanleiding waarvan men, naar onweersproken is gesteld, opnieuw aanbiedingen krijgt toegezonden. Ook wordt niet in de e-mail gezegd dat men om mee te doen aan de bewuste actie meerderjarig dient te zijn.

 

Van misleiding in de zin van artikel 8 van de Nederlandse Reclame Code is echter geen sprake, nu de consument door de genoemde onvolledigheden niet mogelijkerwijs ertoe wordt gebracht om een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Wel is de Commissie op grond van het voorgaande van oordeel dat adver­teerder ten onrechte de indruk wekt dat men op de website zonder meer 2 led fietslampen kan bestellen, terwijl men in werkelijkheid hiervoor een enquête moet invullen (waarna men reclame ontvangt) en men hiervoor tevens meerderjarig blijkt te moeten te zijn. Aldus wordt de consument op het verkeerde been gezet, waardoor het vertrouwen in de reclame wordt geschaad.

 

Gelet op het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 5 van de Nederlandse Reclame Code.

 

De beslissing van de Commissie van 8 april 2010

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 5 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

 

De grieven

           

Deze kunnen als volgt worden samengevat. 

 

De Commissie is in haar oordeel ervan uitgegaan dat geïntimeerde heeft geklaagd over het feit dat uit de e-mail niet bleek dat een enquête moest worden ingevuld om de fiets­lichten te ontvan­gen. Geïn­timeerde heeft echter over andere kwesties ge­klaagd. De Commissie heeft vervolgens ten onrechte geoordeeld dat de e-mail een verkeerde indruk wekt en dat geen sprake is van gratis fietslichten. De ge­middelde consument weet dat een reclame in eerste instantie niet altijd volle­dig is. Op de web­site van Novoit, waarnaar in de e-mail wordt gelinkt, staat dui­delijk hoe oud men moet zijn om te kunnen deelnemen aan de actie en dat voor de gratis fiets­lich­ten een kleine tegenprestatie wordt verlangd, zoals het invullen van een vragenlijst. Er zijn diverse web­sites die gratis pro­ducten aanbieden, maar daartegenover wel ver­langen dat de consument eerst mee­doet aan een en­quête of een spelletje dan wel zich abonneert op een nieuws­brief. Ook in dat geval is spra­ke van een gratis aan­bod. Het woord “gra­tis” wordt door het overgrote deel van het publiek geïnterpre­teerd als iets waarvoor je niet hoeft te be­talen.

 

Het antwoord in appel

 

Dit kan als volgt worden samengevat.

De Commissie heeft de klacht juist geïnterpreteerd. Websites die werken volgens het tell-a-friend systeem doen dit op een vrijblijvende wijze. Bij de actie van Novoit ligt dit anders. Bij die actie is het niet mogelijk de gratis fiets­lichten aan te vragen voordat men de e-mailadressen uit zijn adressenbestand heeft toegevoegd. Dat is niet vrijblijvend. Ook is de actie om die reden, en omdat een enquête moet worden ingevuld, niet gratis. Op het moment van aanklikken van de in de e-mail ge­noem­de website weet de consument niet dat hij een enquête moet invullen. Andere bedrij­ven informeren de consument wél direct hierover op hun websites.

 

De repliek

 

Geïntimeerde stelt in beroep voor het eerst dat Novoit zich niet houdt aan het tell-a-friend systeem. De Commissie heeft hier dan ook niet over geoordeeld. Overigens is het niet juist dat men niet verder zou kunnen in het bestelproces indien men niet de contactadressen van vrienden noemt. Voorts wordt er voldoende informatie ge­ge­­ven. In het e-mail bericht is beperkte ruimte voor informatie, maar door op de link naar de website te klikken kan de ontvanger alle informatie over de diensten van Novoit opvragen. Men ontvangt ook zeker de producten als men die bestelt. De verwijzing naar andere websites doet niet ter zake.

 

De dupliek

 

De klacht gaat over de e-mail, de inhoud daarvan, en wat er gebeurt als je klikt op de link in de e-mail. De klacht is niet gericht tegen de inhoud van de website. Het verzenden van de e-mail is in strijd met artikel 1.3 Code e-mail, nu daarvoor geen toestemming is verleend. Ook is de e-mail in strijd met artikel 2.2 Code e-mail, nu daarin de bedrijfsnaam, postadres en het e-mailadres ontbreken. Voorts is de e-mail in strijd met artikel III.6 Reclamecode voor kansspelen die worden aangeboden door vergunninghouders ingevolge de wet op de kansspelen (RVK), aangezien de e-mail is gericht aan de minderjarige dochter van geïntimeerde. Voorts is de e-mail in strijd met de Kinder- en jeugdreclamecode, nu de suggestie wordt gewekt dat de mail vanuit Veilig Verkeer Nederland is verzonden. Nergens staat dat men de fiets­lamp­en alleen ontvangt indien men de adressen van contactpersonen noemt en een voor meer­der­jarigen bedoelde enquête invult. Op grond van artikel 6 Colpor­ta­gewet is het verbo­den een gratis product aan te bieden en dan hieraan voorwaar­den te koppelen die niet van tevoren duidelijk zijn weergegeven of vermeld.

 

De mondelinge behandeling

   

Novoit licht haar standpunt toe en deelt mee dat de OPTA heeft verklaard dat haar handelwijze voldoet aan de voorwaarden van het gezamenlijk rechtsoordeel van OPTA en CBP. Zij wil deze verklaring nazenden. Er is geen sprake van colportage. Wel heeft geïntimeerde gelijk met haar opmerking dat uit de e-mail ten onrechte niet de identiteit van Novoit blijkt. Novoit zal dit aanpassen.

Geïntimeerde licht eveneens haar standpunt nader toe.

 

De nagezonden productie

 

Novoit legt een aan haar gerichte e-mail van de OPTA d.d. 18 mei 2010 over, waarin onder meer staat: “Na nader onderzoek zijn wij tot de conclusie gekomen dat uw website – naar het nu lijkt – toch voldoet aan de tell-a-friend voorwaarden.” Novoit stelt dat geïntimeerde de bedoe­ling heeft haar in diskrediet te brengen.

Geïntimeerde stelt, voor zover van belang, dat het oordeel van de OPTA geen be­trek­king heeft op de ge­wraakte e-mail, maar uitsluitend ziet op twee punten van de website van Novoit. Geïntimeerde heeft de gratis fietsverlichting nooit ontvangen.

 

Het oordeel van het College

 

1. Het College stelt voorop dat in beroep uitsluitend het gedeelte van de beslissing van de Com­mis­sie ter beoordeling staat, waarin is geoordeeld dat Novoit het vertrouwen in reclame heeft geschonden doordat zij in de e-mail de indruk wekt dat men op de website zonder meer twee led fietslampen kan be­stel­len, terwijl men in werkelijk­heid hiervoor eerst een enquête moet invullen (waarna men reclame ont­vangt), en men hiervoor tevens meerderjarig blijkt te moeten zijn. Het College is, an­ders dan Novoit, van oordeel dat de Commissie met dit oor­deel niet buiten de klacht is getre­den. De klacht houdt, voor zover hier van belang, in dat Novoit heeft gehan­deld in strijd met “de colpor­tage wetge­ving, wetgeving op de koppelver­koop en recla­me code wetgeving”. Bij repliek heeft geïntimeerde dit gedeelte van de klacht toegelicht door te stellen dat in de e-mail ten on­rechte niet staat dat men eerst een enquête dient in te vullen voordat men de gratis fietslichten ontvangt. Het College is van oor­deel dat de Com­mis­sie op grond hiervan terecht ervan is uitge­gaan dat de verwij­zing door geïnti­meer­de naar bedoelde regel­geving verband houdt met het volgens haar, geïntimeerde, ten onrechte ontbreken van informatie over het feit dat het in­vullen van een enquê­te een nood­zakelijke voor­waarde is voor het ontvangen van de in de e-mail bedoelde fietslampen.

 

2. Het College zal in beroep de beoordeling op laatstgenoemd aspect toespitsen. Dit impliceert dat niet zal worden ingegaan op de stellingen van partijen met betrek­king tot de vraag of de e-mail voldoet aan de eisen van de Code e-mail en/of het geza­menlijk rechtsoordeel van OPTA en CBP. Deze kwesties maken geen deel uit van de oorspronkelijke klacht en kunnen niet in beroep voor het eerst worden aangedra­gen. Het College neemt overigens wel nota van het feit dat Novoit heeft verklaard dat de e-mail op het punt van de vermelding van de identiteit zal worden aangepast.

 

3. Vaststaat dat uit de e-mail niet blijkt dat het deelnemen aan een enquête een nood­za­ke­lijke voorwaarde is voor het ontvangen van de fietslampen. Het College is van oordeel dat het ontbreken van informatie hieromtrent in de e-mail niet tot de conclu­sie kan leiden dat reeds daar­door het ver­trouwen in reclame is geschaad. Wel is het College van oordeel dat Novoit de geadresseerde van de e-mail hierover had beho­ren te informeren. Nu deze informatie ontbreekt, zal de geadresseerde niet erop bedacht zijn dat voor het ontvangen van de fietslampen nog een bepaalde tegenprestatie wordt verlangd, te weten het invullen van een enquête. Tevens dient de geadresseerde zich bereid te verklaren om bepaalde reclame-uitin­gen te ontvan­gen. Overigens is uit onderzoek door het College bij gelegenheid van de mondelinge behandeling geble­ken dat de geadresseerde niet verplicht is de elektronische adressen van contact­personen ter be­schik­king te stellen. In zoverre is de klacht op een misverstand gebaseerd.

 

4. In de e-mail wordt op geen enkele wijze gewezen op het feit dat men de fiets­lampen alleen kan bestellen na het invullen van een enquête en na het uiten van de be­reid­heid om bepaalde reclame-uitin­gen te ontvangen. De indruk wordt ge­wekt dat men de fietslampen direct kan bestellen via de in de e-mail opgenomen link naar de website www.gratisfietslicht.nl. Voorts wordt herhaaldelijk gezegd dat het “gratis” fietslampen betreft, hetgeen in combinatie met de overige inhoud van de e-mail eveneens de indruk dat men de fietslampen zonder meer kan bestellen.

 

5. Het voorgaande brengt mee dat de geadresseerde van de e-mail niet wordt geïnformeerd over de voorwaarden waaronder men de fietslampen kan bestellen. Dat uit de website wél blijkt dat de geadresseerde eerst een enquête dient in te vul­len en zich bereid moet verklaren tot het ontvangen van bepaalde re­clame-uitin­gen, neemt de voorstelling van zaken alsof geen nadere voorwaarden worden gesteld niet weg. De e-mail dient immers als een zelf­stan­dige re­clame-uiting te worden be­schouwd. Desondanks is geen sprake van misleiding in de zin van de Nederlandse Reclame Code. Niet voldaan is aan de in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code opgenomen eis dat als gevolg van de reclame het economische gedrag van de gemiddelde consument met betrekking tot het product wezenlijk is verstoord of kan zijn verstoord. Meer in het bijzonder is niet gebleken dat als gevolg van de onduidelijkheid over de bestelvoorwaarden in de e-mail de con­sument ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te ne­men, dat hij anders niet zou hebben genomen.

 

6. De Commissie heeft – in beroep onbestreden – geoordeeld dat de gewraakte e-mail niet op kinderen, minderjarigen of jeugdigen is gericht, en dat om die reden de Kin­der- en jeugdreclamecode (KJC) niet van toepassing is. Het enkele feit dat deze uiting door een minderjarige is ontvangen, brengt niet mee dat is gehandeld in strijd met andere bepalingen van de Nederlandse Reclame Code. In de gewraakte e-mail is geen sprake van een reclame-uiting voor een kansspel, zodat het beroep door geïntimeerde op artikel III.6 Reclamecode voor kansspelen die worden aangeboden door vergunninghouders ingevolge de wet op de kansspelen (RVK) geen doel treft. Even­min is sprake van strijd met artikel 6 Colportagewet, nu geen sprake is van col­por­tage in de zin van deze wet. De reclame-uiting kan ook overigens niet in strijd met de wet en/of de Nederlandse Reclame Code worden geacht.

 

7. Het voorgaande brengt mee dat als volgt moet worden beslist.

 

De beslissing

 

Het College:

Vernietigt de beslissing van de Commissie van 8 april 2010.

Wijst de klacht alsnog af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken