De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aan klager geadresseerde e-mail van adverteerder. In de e-mail staat onder meer:
‘Controleer of je recht hebt op 3 Philipsgeschenken’.
‘Deze 3 fantastische merkartikelen kunnen gegarandeerd binnenkort voor jou zijn dankzij de GROTE PHILIPS PRIJZENPARADE 2010*’.
Bij de afbeeldingen van de met naam genoemde Philips Home cinema, Philips Flatscreen TV en Philips DVD-speler/recorder staan de mededelingen: ‘TE WINNEN!’.
De klacht
De Commissie vat de klacht als volgt samen. Klager is gebleken dat de afgebeelde producten van Philips niet te winnen zijn. In de uiting zijn de afbeeldingen een voorbeeld voor wat men voor € 10.000,- kan kopen. Deze prijs kan, volgens de algemene voorwaarden waarnaar verwezen wordt, wel daadwerkelijk gewonnen worden, maar pas na het doen van een bestelling. Klager vindt de uiting misleidend.
Het verweer
In de actie staat duidelijk dat alle ontvangers kunnen meespelen voor de prijs van
€ 10.000,- en dat met deze geldprijs bijvoorbeeld de afgebeelde producten gekocht kunnen worden. Overigens is het meespelen met de prijs niet afhankelijk van het doen van een bestelling. Naar adverteerders mening is de klacht ongegrond.
Het oordeel van de Commissie
In de gewraakte reclame staat ‘Vul hier jouw ‘Philipsgeschenk-actiecode in’ en ‘Controleer of je recht hebt op 3 Philipsgeschenken’. Onder deze mededelingen staan een Philips Home Cinema Set, een Philips Flatscreen TV en een Philips DVD-speler/recorder afgebeeld onder vermelding van ‘Deze 3 fantastische merkartikelen kunnen gegarandeerd binnenkort voor jou zijn (…)’ en ‘TE WINNEN’. De gemiddelde consument zal de uiting aldus opvatten dat hij door het invullen van een actiecode recht heeft op de in de uiting afgebeelde producten van Philips. Klager heeft onweersproken gesteld dat deze producten niet als prijs werden weggegeven. Aldus wordt naar het oordeel van de Commissie beweerd dat er prijzen worden uitgeloofd zonder de aangekondigde prijzen (of een redelijk alternatief) daadwerkelijk toe te kennen. Gelet hierop is sprake van “onder alle omstandigheden misleidende reclame” als bedoeld in artikel 8.5 juncto bijlage 1 onder 18 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu er sprake is van misleidende reclame, is de uiting oneerlijk en daardoor in strijd met artikel 7 NRC.
De beslissing van de Reclame Code Commissie van 27 mei 2010
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Het College van Beroep:
De grieven
Pabo stelt uitsluitend beroep in voor zover het betreft het oordeel van de Commissie dat er prijzen worden uitgeloofd zonder dat de aangekondigde prijzen (of een redelijk alternatief) daadwerkelijk worden toegekend. Dit oordeel is volgens Pabo feitelijk onjuist. Het promotionele kansspel loopt nog steeds en de uitgeloofde prijs wordt daadwerkelijk uitgekeerd indien de eigenaar van het winnende persoonlijke kansnummer zich bij haar meldt. Daarnaast worden de aangeduide geschenken daadwerkelijk toegestuurd aan de respondenten die conform de deelnamevoorwaarden aan de actie deelnemen.
Het oordeel van het College
1. Gelet op de reikwijdte van het ingestelde beroep, beoordeelt het College uitsluitend de vraag of de Commissie terecht heeft geoordeeld dat appelante in het onderhavige geval prijzen heeft uitgeloofd zonder de aangekondigde prijs daadwerkelijk toe te kennen.
2. Het College stelt vast dat in twee samenhangende uitingen wordt gesproken over Philipsgeschenken c.q. Philips prijzen. Het betreft in de eerste plaats de volgende mededelingen in de door geïntimeerde ontvangen e-mail (nieuwsbrief):
-
“Er staan 3 Philipsgeschenken voor je klaar. Vraag ze direct op!”
-
“3 gratis Philips geschenken – klaar voor verzending vanuit ons magazijn!”
-
“PS. Reageer uiterlijk voor 01-03-2010. Alleen dan controleren wij je kansnummer voor de grote Philips Prijzenparade 2010.”
In de e-mail staat een “persoonlijk kansnummer” dat men op de website van appel-lante kan invullen. Op die website staat onder meer:
-
“Officiële toekenning 3 waardevolle Philipsgeschenken”,
-
Naast een vakje waar men zijn “Philipsgeschenk actiecode” kan invullen staat: “Controleer of je recht hebt op 3 Philipsgeschenken!”
-
“Deze 3 fantastische merkartikelen kunnen gegarandeerd binnenkort voor jou zijn dankzij de Grote Philips Prijzenparade 2010*!”
-
Op de website zijn een Philips Home cinema set, een Philips DVD-speler/recorder en een Philips Flatscreen TV afgebeeld. Bij elk product staat in een opvallend lettertype: “Te winnen!”
3. Pabo heeft verklaard zich – onder protest – neer te leggen bij het oordeel van de Commissie dat sprake is van een onduidelijk onderscheid tussen de cadeauactie en het promotionele kansspel. Pabo heeft evenmin beroep ingesteld tegen de overweging van de Commissie dat de gemiddelde consument de hiervoor genoemde mededelingen aldus zal opvatten, dat het invullen van de juiste actiecode recht geeft op de drie afgebeelde Philips producten. Dit staat derhalve als in beroep onbestreden vast.
4. Aldus doet zich de situatie voor dat de consument zal menen dat Pabo een promotioneel kansspel organiseert waarbij men de drie afgebeelde Philips producten kan winnen door het invoeren van de juiste actiecode. Vaststaat echter dat men deze prijzen niet kan winnen, ook niet indien men – zoals geïntimeerde – over de juiste “Philipsgeschenk actiecode” beschikt, en zelfs niet indien men de winnaar van het promotionele kansspel is. De Commissie heeft deze situatie terecht onder de reikwijdte van “onder alle omstandigheden misleidende reclame” gebracht als bedoeld in artikel 8.5 juncto bijlage 1 onder 18 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Het College onderschrijft het oordeel van de Commissie dat sprake is van misleidende reclame, nu de prijzen die de consument denkt te kunnen winnen (de drie Philips producten) niet daadwerkelijk worden toegekend.
5. Het feit dat Pabo, naar zij stelt, in het kader van de promotionele actie daadwerkelijk een geldbedrag van € 10.000,– uitkeert indien de eigenaar van het winnende persoonlijke kansnummer zich bij haar meldt, doet aan het voorgaande niet af. Immers, de consument die op de website de juiste actiecode heeft ingevuld, zal menen dat hij reeds daardoor de drie afgebeelde Philips producten heeft gewonnen. Dat de werkelijke hoofdprijs een bedrag van € 10.000,– is, staat niet duidelijk op de desbetreffende webpagina. Slechts uit een onopvallende tekstregel onderaan deze webpagina blijkt dat men in feite meedingt naar een prijs van € 10.000,– en dat de afgebeelde Philips producten slechts zijn bedoeld om te laten zien “wat u allemaal kunt kopen voor € 10.000,–“. Het College acht het aannemelijk dat deze tekst en de strekking daarvan de consument zal ontgaan. Ook de verwijzing naar de deelnamevoorwaarden biedt de consument onvoldoende duidelijkheid over de te winnen prijs.
6. Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
Het College bevestigt de beslissing van de Commissie.