a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2010/00800

Datum:

13-12-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de op een pakketje aangebrachte sticker met de tekst:

“Grabbeldagen met je TNT Post barcode

  ALTIJD PRIJS

 Voer deze barcode direct in op grabbeldagen.nl en grabbel de mooiste prijzen. Maak

 ook nog eens kans op een auto!”

 

De klacht

 

Nadat klager de barcode had ingevoerd, bleek de mooiste prijs die hij kon krijgen een kortingscode te zijn waarmee hij 10% korting kon krijgen als hij iets zou aanschaffen in een webwinkel.  

Bij een prijs verwacht men niet eerst zelf geld te hoeven uitgeven. Ook is de kans om een auto te winnen pas aanwezig -zo blijkt later-  als men iets aanschaft in de webwinkel. 

Klager acht de sticker misleidend nu men eerst geld moet besteden om een prijs te kunnen winnen.

 

Het verweer

 

Primair stelt adverteerder dat een tekst, zoals vermeld op de sticker, geen reclame is in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).  Met de sticker beoogt adverteerder niet haar diensten aan te prijzen, maar men attendeert de ontvanger op mogelijke deelname aan een promotioneel kansspel.

Subsidiair meent adverteerder dat de tekst niet misleidend is, waarbij hij verwijst naar artikel 3 van de Actievoorwaarden van de Grabbeldagen, waarvan adverteerder een exemplaar overlegt. Daar staat dat de prijzen variëren van kortingscodes tot fysieke producten. 

  

Het oordeel van de Commissie

 

Met betrekking tot adverteerders primair gevoerde verweer overweegt de Commissie dat adverteerder geacht wordt met de op deze sticker staande tekst, waarin de ontvanger van een pakket wordt verwezen naar een promotioneel kansspel, deze ontvanger gunstig te hebben willen stemmen ten aanzien van adverteerder c.q. de diensten die hij aanbiedt. Aldus is de sticker te beschouwen als een openbare aanprijzing van diensten en is sprake van een reclame-uiting in de zin van artikel 1 NRC.

 

Voorts overweegt de Commissie dat, aldus artikel 3 van de Actievoorwaarden van de grabbeldagen, degene die een pakket heeft ontvangen dat voorzien is van de bewuste sticker aan de grabbelactie kan deelnemen door postcode en barcode in te vullen. Wie beide codes invult, wint altijd een prijs en de prijzen variëren van kortingscodes tot fysieke producten.

Naar de Commissie uit de actievoorwaarden opmaakt, beoogt adverteerder klanten, derhalve diegenen die online een bestelling hebben geplaatst, in de gelegenheid te stellen om deel te nemen aan deze actie en wie, zoals kennelijk ook klager, tengevolge van een aan hem toegestuurd pakket, beschikt over een barcode, hoeft geen bestelling meer te plaatsen, om in aanmerking te komen voor een prijs. Deze prijs kan, aldus de actievoorwaarden,  een kortingscode zijn of een fysiek product.

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de klacht ongegrond.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken