De bestreden reclame-uiting
Het betreft een kraslot voor een promotioneel kansspel dat klanten van adverteerder ontvingen bij een online bestelling.. Op de voorzijde van het kraslot staat onder meer: “Maak kans op 6x €100,- shoptegoed bij Douglas of Manfield”.
De klacht
Klager stelt, samengevat, dat op de uiting staat dat men kans maakt op 6x € 100,– aan shoptegoed. Dit houdt volgens klager in dat men kans maakt op in totaal € 600,–. Uit de voorwaarden blijkt echter dat het prijzenbedrag van € 600,– is verdeeld over zes hoofdprijzen van elk € 100,–.. Bovendien kan een deelnemer maximaal één hoofprijs winnen.
Het verweer
Op het verweer zal hierna, voor zoveel nodig, worden ingegaan.
Het oordeel van de voorzitter
1) In verband met de klacht en het daartegen gevoerde verweer dient te worden beoordeeld hoe de gemiddelde consument de aangekondigde prijs zal opvatten. Klager meent dat er een prijs van € 600,– is uitgeloofd, maar adverteerder stelt dat de gekozen bewoordingen zo zijn gekozen om duidelijk te maken dat er meerdere prijzen worden verloot waardoor de winkans groter is. De voorzitter oordeelt hierover als volgt.
2) Naar de letter genomen is zowel de interpretatie van klager als die van adverteerder juist te achten. In de uiting staat immers “6x €100,-“ hetgeen een prijs van € 600,– kan impliceren maar ook zes afzonderlijke prijzen van telkens € 100,–. De voorzitter ziet evenwel geen aanleiding om aan te nemen dat de gemiddelde consument de uiting zo zal uitleggen dat er slechts één prijs van € 600,– te winnen is. Het moet gebruikelijk worden geacht dat er bij een promotioneel kansspel meerdere prijzen zijn te winnen. Uitgaande hiervan zal de uiting bij de gemiddelde consument niet tot verwarring leiden aangaande het feit dat het prijzenpakket bestaat uit zes afzonderlijke prijzen van elk € 100,–. De klacht kan derhalve niet slagen.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.