a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2009/00712

Datum:

19-11-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden uiting

 

Het betreft de televisiecommercial “Ruud’s garage” waarin Q-music deejay Ruud de Wild zowel de hoofdrol als ook diverse bijrollen speelt. In de televisiecommercial zegt hij on­der meer: “Wil jij, zoals iedereen, de beste deal voor een nieuwe auto? Dan ben je hier bij Ruud’s garage aan het juiste adres. Hier namelijk geen 10, 20 of 30% korting. Nee, hier gaan we nog lager. Hier gaan we zelfs tot 100% korting. Helemaal gratis. Stuur mij nu een sms en u ontvangt een nieuwe auto.” De afsluitende voice-over zegt: “Luister naar Q-music en win een van de auto’s uit Ruud’s garage.”

 

De klacht

 

In de televisiecommercial zegt Ruud de Wild dat als je hem een sms stuurt, je een gratis auto ontvangt. Dat is niet waar, want het gaat om een prijsvraag. Dat het een prijsvraag betreft, blijkt niet uit de televisiecommercial, waardoor sprake is van misleidende recla­me.

 

Het verweer

 

De Commissie vat het verweer als volgt samen.

De televisiecommercial is duidelijk bedoeld als een ludieke aanprijzing van een actie om meer luisteraars van Q-music te trekken. Uit de televisiecommercial in zijn geheel blijkt ook duidelijk dat men niet zon­der meer een nieuwe auto krijgt, maar dat men een auto kan winnen. In de televisie­com­mercial wordt niet het sms-nummer genoemd waar­heen men kan sms’en. Dit num­mer wordt alleen in de radio-uitzendingen van adverteer­der genoemd. Klaagster mocht er op grond van het voorgaande niet op vertrouwen dat hij na een sms gratis een nieuwe auto zou ontvangen. Van misleiding is geen sprake.

 

De mondelinge behandeling

 

Adverteerder licht het verweer nader toe aan de hand van de overgelegde pleitnota.

 

Het oordeel van de Commissie  

 

In de gewraakte televisiecommercial zegt Ruud de Wild dat degene die hem een sms stuurt een gratis auto ontvangt. Naar het oordeel van de Commissie zal het voor de ge­middelde consument duidelijk zijn dat deze boodschap niet serieus is bedoeld. Men mag er immers niet van uitgaan dat iedereen die een sms stuurt een nieuwe auto ontvangt. Dat geen sprake is van een serieuze actie blijkt uit het feit dat de bekende deejay Ruud de Wild in de televisie­com­mercial di­ver­se, duidelijk hu­mo­ristisch bedoelde, rollen speelt. Voor zover men desondanks zou menen dat iedereen die een sms aan Ruud de Wild stuurt een gratis auto ontvangt, blijkt uit de afsluitende voice-over dat die veronderstel­ling onjuist is. Er wordt immers door de voice-over met zo­veel woorden gezegd dat men door naar Q-music te luisteren een van de auto’s uit “Ruud’s garage” kan winnen. Op grond van het voorgaande kan naar het oordeel van de Commissie geen sprake zijn van misleiding. Duidelijk is dat men door te luisteren naar de radio-uitzendingen van Q-music kan deelnemen aan een promotioneel kansspel waarbij men een auto kan winnen. De klacht kan derhalve niet slagen.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken