De bestreden uiting
Het betreft de televisiecommercial “Ruud’s garage” waarin Q-music deejay Ruud de Wild zowel de hoofdrol als ook diverse bijrollen speelt. In de televisiecommercial zegt hij onder meer: “Wil jij, zoals iedereen, de beste deal voor een nieuwe auto? Dan ben je hier bij Ruud’s garage aan het juiste adres. Hier namelijk geen 10, 20 of 30% korting. Nee, hier gaan we nog lager. Hier gaan we zelfs tot 100% korting. Helemaal gratis. Stuur mij nu een sms en u ontvangt een nieuwe auto.” De afsluitende voice-over zegt: “Luister naar Q-music en win een van de auto’s uit Ruud’s garage.”
De klacht
In de televisiecommercial zegt Ruud de Wild dat als je hem een sms stuurt, je een gratis auto ontvangt. Dat is niet waar, want het gaat om een prijsvraag. Dat het een prijsvraag betreft, blijkt niet uit de televisiecommercial, waardoor sprake is van misleidende reclame.
Het verweer
De Commissie vat het verweer als volgt samen.
De televisiecommercial is duidelijk bedoeld als een ludieke aanprijzing van een actie om meer luisteraars van Q-music te trekken. Uit de televisiecommercial in zijn geheel blijkt ook duidelijk dat men niet zonder meer een nieuwe auto krijgt, maar dat men een auto kan winnen. In de televisiecommercial wordt niet het sms-nummer genoemd waarheen men kan sms’en. Dit nummer wordt alleen in de radio-uitzendingen van adverteerder genoemd. Klaagster mocht er op grond van het voorgaande niet op vertrouwen dat hij na een sms gratis een nieuwe auto zou ontvangen. Van misleiding is geen sprake.
De mondelinge behandeling
Adverteerder licht het verweer nader toe aan de hand van de overgelegde pleitnota.
Het oordeel van de Commissie
In de gewraakte televisiecommercial zegt Ruud de Wild dat degene die hem een sms stuurt een gratis auto ontvangt. Naar het oordeel van de Commissie zal het voor de gemiddelde consument duidelijk zijn dat deze boodschap niet serieus is bedoeld. Men mag er immers niet van uitgaan dat iedereen die een sms stuurt een nieuwe auto ontvangt. Dat geen sprake is van een serieuze actie blijkt uit het feit dat de bekende deejay Ruud de Wild in de televisiecommercial diverse, duidelijk humoristisch bedoelde, rollen speelt. Voor zover men desondanks zou menen dat iedereen die een sms aan Ruud de Wild stuurt een gratis auto ontvangt, blijkt uit de afsluitende voice-over dat die veronderstelling onjuist is. Er wordt immers door de voice-over met zoveel woorden gezegd dat men door naar Q-music te luisteren een van de auto’s uit “Ruud’s garage” kan winnen. Op grond van het voorgaande kan naar het oordeel van de Commissie geen sprake zijn van misleiding. Duidelijk is dat men door te luisteren naar de radio-uitzendingen van Q-music kan deelnemen aan een promotioneel kansspel waarbij men een auto kan winnen. De klacht kan derhalve niet slagen.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.