De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame waarin in het kader van het “Casino Try out pakket voor € 35,-” het volgende wordt aangeboden:
“Gratis entree, € 35,- aan speelgeld en een hapje en een drankje”.
De klacht
Door de gewraakte reclame lokt de Staat (Holland Casino) argeloze burgers het casino in onder het mom van “het zijn leuke spelletjes”. De Staat stimuleert mensen verslaafd te raken. Velen realiseren zich niet dat er risico’s zijn verbonden aan het spelen in het casino.
De beslissing van de voorzitter
van 10 februari 2010
Naar het oordeel van de voorzitter is de wijze waarop in de gewraakte uiting reclame wordt gemaakt voor gokken niet ontoelaatbaar.
Het bezwaar tegen terzijdelegging
De reclame houdt op drie punten een bedreiging in voor de geestelijke en/of lichamelijke volksgezondheid. Mensen denken gratis te kunnen gokken, omdat ze speelgeld “krijgen”, gratis drank en eten en gratis entree. Tijdens een recessie zijn velen extra kwetsbaar. Hiervan maakt de Staat misbruik.
Ingevolge artikel 16 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) dient deze code ook naar de geest te worden toegepast.
Artikel II.4 van de Reclamecode voor Kansspelen die worden aangeboden door vergunninghouders ingevolge de Wet op de Kansspelen (RvK) luidt:
“Reclame voor kansspelen mag niet appelleren aan winstbejag door de mogelijkheid veel geld te winnen voor te stellen als oplossing voor financiële of sociale problemen”.
In de gewraakte reclame wordt gesuggereerd dat men veel kan winnen. Dit staat niet in verhouding tot de realiteit.
Artikel III.3 RvK luidt:
“Er zullen geen commercials voor kansspelen worden uitgezonden op televisie tot 19.00 uur”.
Deze regel bevreemdt klager zeer; het lijkt alsof de gemiddelde puber of jong volwassene om 19.00 uur op bed ligt.
Het verweer
De klacht is gemotiveerd weersproken.
Op het verweer zal in het oordeel worden teruggekomen.
De mondelinge behandeling
Het standpunt van Holland Casino is nader toegelicht.
Het oordeel van de Commissie
Uit de gewraakte reclame valt duidelijk op te maken wat het “Casino Try out pakket” inhoudt: het pakket kost € 35,- en daarvoor krijgt men toegang tot het casino, € 35,- aan speelgeld en een hapje en een drankje. Niet wordt gesuggereerd dat men gratis kan gokken. De betalen prijs stemt immers overeen met de waarde aan speelgeld die wordt verstrekt.
De reclame toont een man die met een drankje in de hand rondkijkt in het Casino en meemaakt dat er prijzen gewonnen worden, zoals bijvoorbeeld de Jackpot. Niet kan worden geoordeeld dat hiermee het winnen van veel geld wordt voorgesteld als oplossing voor financiële of sociale problemen als bedoeld in artikel II.4 RvK.
Waar het betreft het door klager aangehaalde artikel III.3 RvK heeft klager niet gesteld dat de gewraakte uiting in strijd zou zijn met deze bepaling, maar heeft klager uitsluitend zijn verbazing uitgesproken over de inhoud van deze bepaling. Klagers desbetreffende stellingen leiden niet tot het oordeel dat de uiting ontoelaatbaar zou zijn.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie bevestigt de beslissing tot terzijdelegging van de klacht.