De bestreden reclame-uiting
Het betreft een folder die is vastgeplakt in de omroepgids van Sport1/Film 1. In de folder staan drie hokjes die men moet openkrassen. Bij drie gelijke symbolen dient men een vakje open te krassen met daarin het nummer dat men “naar 8822” dient te sms’en
De klacht
Men maakt volgens de helpdesk van adverteerder alleen kans op een prijs als men zich aanmeldt via de sms-dienst van adverteerder. De prijs betreft volgens de helpdesk een ringtoon of iets dergelijks. In de uiting staat echter dat men hele leuke prijzen kan winnen.
Het oordeel van de Commissie
Uit het door klager gestelde blijkt dat men bij het onderhavige promotionele kansspel uitsluitend een “ringtoon of iets dergelijks” kan winnen. Deze stelling is door adverteerder niet betwist. Aldus gaat de Commissie ervan uit dat in de uiting ten onrechte staat dat men ook een prijs kan winnen zoals een “BMW uit de 3-serie”, de afgebeelde telefoon of de andere verticaal in de uiting genoemde prijzen die niet bestaan uit mobiele telefoon content. Nu adverteerder blijkens het voorgaande in haar reclame een onjuist beeld schetst van de te winnen prijzen, heeft zij het vertrouwen in reclame geschaad. Aldus heeft adverteerder gehandeld in strijd met artikel 5 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
De beslissing
Op grond van het hierboven overwogene acht de Commissie de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 5 NRC. De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.