De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor de Kia Rio. Tijdens het eerste gedeelte van de commercial verschijnt in beeld een logo met de tekst: “7 jaar Kia garantie”. Aan het einde
van de commercial wordt gezegd: “Kia, waar zeven jaar de standaard is.”
De klacht
Klager stelt dat op grond van de televisiecommercial ervan mag worden uitgegaan dat adverteerder zonder beperkingen gedurende zeven jaar garantie geeft. In de commercial wordt in verband met de garantie niet naar een beperking verwezen. De garantie is echter slechts drie jaar onbeperkt. Daarna geldt een beperking tot maximaal 150.000 kilometer.
Het verweer
Dit kan als volgt worden samengevat.
Een televisiecommercial is naar zijn aard van korte duur en om die reden niet geschikt om alle voorwaarden te vermelden. Wel bevat de televisiecommercial een verwijzing naar de actievoorwaarden op de website. Daar staat informatie over de onderhavige beperkende voorwaarde. Adverteerder trekt een parallel met de uitspraak van het College van Beroep in dossier 2012/00544. Ook in de onderhavige zaak is sprake van een beperkende voorwaarde die zich slechts in uitzonderingsgevallen voordoet. Uit gegevens die het Centraal Bureau voor de Statistiek publiceert, blijkt namelijk dat de gemiddelde Kia Rio automobilist in zeven jaar circa 75.000 rijdt en gedurende die periode dus aanspraak kan maken op de garantie. Slechts in het uitzonderlijke geval dat men zeven jaar lang minimaal ruim twee keer het gemiddelde jaarkilometrage met de Kia Rio rijdt, is de beperking met betrekking tot het aantal kilometers relevant. In lijn met de beslissing in dossier 2012 00544 ligt het op de weg van een consument die zoveel kilometers rijdt om na te gaan of ook in zijn situatie gedurende zeven jaar onbeperkt aanspraak kan worden gemaakt op de garantie. Subsidiair stelt adverteerder dat met betrekking tot de garantie sprake is van een branchebreed gebruik en verzoekt zij een redelijke termijn te bepalen voor het voldoen aan een eventuele aanbeveling.
Het oordeel van de voorzitter
1) In de onderhavige televisiecommercial wordt een specifiek merk en type auto genoemd met de bijbehorende vanafprijs. Op grond hiervan is sprake van een uitnodiging tot aankoop als bedoeld in artikel 8.4 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Beoordeeld dient te worden of het feit dat de garantie na drie jaar is beperkt tot een maximum van 150.000 kilometer, voor de gemiddelde consument essentiële informatie is in de zin van artikel 8.3 aanhef en onder c NRC in verbinding met artikel 8.4 aanhef en onder a NRC respectievelijk artikel 12 NRC en de Algemene Aanbeveling sub f.
2) Adverteerder stelt, onder verwijzing naar de door haar overgelegde gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek, dat met een auto van de onderhavige gewichtsklasse in zeven jaar tijd ongeveer 75.000 kilometer wordt gereden. Uit bedoelde gegevens blijkt dat het “gemiddelde jaarkilometrage” in 2012 voor een auto van een dergelijke gewichtsklasse (“851 – 1150 kg”) 10.740 bedroeg. De voorzitter ziet geen aanleiding om te veronderstellen dat deze gegevens niet ook op de Kia Rio van toepassing zijn. Op grond hiervan is de voorzitter van oordeel dat voor de gemiddelde consument die overweegt een Kia Rio te kopen de beperking van de garantie tot 150.000 kilometer van ondergeschikt belang is. Deze consument zal immers onder normaal te achten omstandigheden niet deze grens overschrijden en zal in plaats daarvan ruim onder deze grens blijven. Aangenomen moet dan ook worden dat die consument met betrekking tot de Kia Rio niet anders zou hebben beslist over een transactie indien hij uitdrukkelijk in de uiting zou zijn geïnformeerd over de kilometerbeperking.
3) Op grond van het voorgaande kan niet worden gezegd dat het feit dat de garantie is beperkt tot 150.000 kilometer voor de gemiddelde consument essentiële informatie is die hij in het kader van de uitnodiging tot aankoop nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Het feit dat deze informatie niet met zoveel woorden in de televisiecommercial wordt vermeld, kan derhalve niet tot het oordeel leiden dat sprake is van misleidende reclame. Derhalve wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.