Omschrijving:Het betreft de website www.d-reizen.nl van D-Reizen B.V., waarop onder meer de volgende Disneyland Parijs aanbieding staat: “Prijs: 182,- per persoon” en “Overige kortingen/toeslagen: Kinderen van 3 t/m 11 jaar Gratis” |
De klachtBij het boeken bleek dat de prijs per volwassene € 266,- is als er kinderen ‘gratis’ meegaan. Klager acht de uiting om die reden misleidend. |
Het verweerHet aantal volwassenen is bepalend voor de reissom. Klager’s gezin bestaat uit 2 volwassenen en 2 kinderen. Bij een kamerbezetting van 2 volwassenen bedraagt de prijs per persoon € 266,- in die periode. De kinderen zijn gratis. |
De repliek Het bedrag van € 266,- heeft klaagster bij het maken van de reservering nergens gezien. Adverteerster moet vooraf de juiste prijs geven, ongeacht de manier waarop men een reservering maakt via de website. |
Het oordeel van de Commissie Uit de door klager overgelegde website-pagina (met aanhef “print deze aanbieding”) krijgt men de indruk dat indien men een 4-persoonskamer boekt voor 2 volwassenen en 2 kinderen in de leeftijd van 3 t/m 11 jaar, men daarvoor 2 x € 182,- dient te betalen. Dit blijkt niet het geval te zijn aangezien kinderen in genoemde leeftijdscategorie niet als “personen” worden aangemerkt en de boeking wordt gezien als een boeking voor 4 volwassenen. Dat het gezin in de gekozen reisperiode onder de “Kids Free” aanbieding valt en een tweepersoonskamer dient te kiezen – waarbij een hogere prijs per volwassene geldt – blijkt niet uit de uiting. Om die reden acht de Commissie de uiting onvolledig en daardoor misleidend. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerster aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |