Omschrijving:Het betreft een televisiereclame van Unicef Nederland, waarin een Afrikaans kind wordt getoond dat de hand van haar stervende moeder vasthoudt. Vervolgens wordt gezegd: “Als er niemand meer is die voor haar zorgt, dan zorgen wij voor haar. Wordt daarom nu lid op Unicef.nl”. |
De klachtKlager acht de uiting schadelijk en te schokkend voor kinderen, gezien de indringende wijze waarop de boodschap wordt gepresenteerd. De uiting is gericht op volwassenen en zou niet op tijdstippen dat kinderen kijken, uitgezonden moeten worden. De uiting wordt echter ook tussen 17.00 en 19.00 uur uitgezonden. |
Het verweerDe uiting is gericht op volwassen. Adverteerder heeft slechts zeer beperkte invloed op het uitzendschema omdat zij gebruik maakt van de regeling op grond waarvan goede doelen korting krijgen op reclamezendtijd. Adverteerder realiseert zich dat de uiting mogelijk extra ‘impact’ heeft op kinderen en zal bezien of hiervoor een oplossing kan worden gevonden. |
|
Het oordeel van de Commissie De Commissie leest de klacht aldus dat klager de uiting in strijd met de goede smaak en het fatsoen acht, voorzover deze vóór 20.00 uur wordt uitgezonden. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en het fatsoen is, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria. Met betrekking tot de onderhavige uiting, acht de Commissie de grenzen van hetgeen toelaatbaar moet worden geacht niet overschreden. De Commissie overweegt hierbij dat in de uiting weliswaar een schrijnende situatie wordt getoond met een aangrijpende tekst, maar er worden geen beelden getoond die zij te schokkend acht voor kinderen. De Commissie heeft er begrip voor dat er ouders zijn die het niet waarderen indien de bestreden uiting vóór 20.00 uur wordt uitgezonden, maar dit leidt niet tot een ander oordeel. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |