Omschrijving:Het betreft de televisiereclame van SIRE (Stichting Ideële Reclame) die deel uitmaakt van de voorlichtingscampagne ”Ik zie ik zie wat jij niet ziet”, waarin de aandacht wordt gevestigd op seksueel misbruik. |
De klachtIn de uiting wordt op zeer realistische wijze seksueel misbruik in beeld gebracht. Daardoor veroorzaakt de uiting bij slachtoffers van seksueel misbruik een moment van herbeleving en is deze voor hen schokkend. |
Het verweerMet de campagne beoogt SIRE Nederland bewust te maken van het grote aantal kinderen dat in de knel zit of dreigt te komen. Doel van de onderhavige uiting is aandacht te vragen voor de grootschaligheid en de ernst van kindermishandeling, in het bijzonder seksueel misbruik van kinderen en om de kijker bewust te maken van het feit dat het verborgen kinderleed dichterbij is dan men denkt en dat er iets tegen gedaan kan worden. Dat doel wordt alleen bereikt door het onderwerp niet te verdoezelen of minder ernstig voor te stellen. Van nodeloos bedreigende of schokkende beelden is geen gebruik gemaakt en ook overigens is de uiting niet in strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC). |
|
Het oordeel van de Commissie Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen dan wel of deze nodeloos kwetsend is, stelt de Commissie zich terughoudend op gezien het subjectieve karakter van deze criteria. De beelden zijn realistisch en kunnen daardoor confronterend zijn, doch mede gezien de ernst van het probleem, is de Commissie van oordeel dat de grens van wat toelaatbaar moet worden geacht niet is overschreden. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |