Omschrijving:Het betreft een televisiereclame van Philips Nederland B.V. voor de Philips Ambilight Flat TV waarin beelden worden getoond van een man die verandert in een groene “Hulk”. |
De klachtDe uiting behoort niet voor 19.00 uur uitgezonden te worden, omdat de beelden voor kleine kinderen angstaanjagend zijn. De uiting is rond 17.00 uur uitgezonden tijdens een kinderprogramma. Om die reden vindt klager de uiting in strijd met de artikelen 4 en 6 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). |
Het verweerVoorafgaand aan de uitzending van de reclame is onderzoek gedaan naar de mening van ouders over deze reclame. Uit dit onderzoek is niet naar voren gekomen dat de reclame bepaalde gevoelens van angst oproept. |
Het oordeel van de Commissie De Commissie leest de klacht aldus dat klager bezwaar maakt tegen de uiting, omdat deze angstgevoelens oproept bij kinderen. De uiting appelleert niet aan angstgevoelens als bedoeld in artikel 6 NRC, aangezien in de uiting angst niet wordt opgeroepen als middel om de kijker over te halen om bijvoorbeeld een bepaald product te kopen. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen is, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria. Met betrekking tot de onderhavige uiting, acht de Commissie de grenzen van hetgeen toelaatbaar moet worden geacht overschreden, voor zover de uiting vóór 20.00 uur wordt uitgezonden – tijdstippen dat kinderen televisie kijken – omdat deze bij kinderen angstgevoelens kan oproepen. De Commissie overweegt hiertoe dat in de uiting een man verandert in een groene “Hulk” met een agressieve gezichtsuitdrukking en -lichaamstaal. Deze transformatie gaat gepaard met horrorfilm-muziek/geluiden en veel gebrul. De Commissie acht de uiting aldus in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen, voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur en zal (overeenkomstig haar bevoegdheid neergelegd in artikel 17 lid 1 sub g van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep) voorwaarden stellen aan het tijdstip van uitzending van de reclame. De uiting is niet van dien aard dat deze een bedreiging inhoudt voor de geestelijke volksgezondheid. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en stelt aan uitzending van de reclame de voorwaarde dat deze niet vóór 20.00 uur plaatsvindt. |
Regeling: NRC art. 2 |