Omschrijving:De commercial toont gruwelijke beelden van een echt stierengevecht, waarbij de stier met speren en een zwaard wordt bewerkt en uiteindelijk uitgeput ligt dood te bloeden. |
De klachtDe commercial toont gruwelijke beelden van een echt stierengevecht, waarbij de stier met speren en een zwaard wordt bewerkt en uiteindelijk uitgeput ligt dood te bloeden. De voice-over vertelt duidelijk waar het over gaat. Deze reclame acht klager niet geschikt voor kinderen en zou daarom pas na 21.00 uur uitgezonden mogen worden. Met name tijdens kinderprogramma’s zou de reclame niet mogen worden uitgezonden. |
Het verweerAdverteerder maakt gebruik van het charitatieve tarief van de Ster hetgeen inhoudt dat adverteerder 75% korting krijgt maar dat adverteerder geen invloed heeft op de uitzendtijden van de uiting. |
Het oordeel van de Commissie Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria. Met betrekking tot de onderhavige uiting, acht de Commissie de grenzen van hetgeen toelaatbaar moet worden geacht overschreden, voor zover de uiting vóór 20.00 uur -tijdstippen dat kinderen televisie kijken- wordt uitgezonden. De Commissie overweegt daartoe dat in de uiting gruwelijke, expliciete beelden worden getoond van stierengevechten die zij te schokkend acht voor kinderen. De Commissie acht de uiting aldus in strijd met de goede smaak en het fatsoen, voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur en zal (overeenkomstig haar bevoegdheid neergelegd in artikel 17 lid 1 sub g van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep) voorwaarden stellen aan het tijdstip van uitzending van de reclame. De uiting is niet van dien aard dat deze in strijd is met het algemeen belang. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en stelt aan uitzending van de reclame de voorwaarde dat deze niet vóór 20.00 uur plaatsvindt. |
Regeling: NRC art. 2 |