a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0072

Datum:

26-03-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het kasteel is duur. De prijs ligt tussen de €70,- en € 85,-. Dat is redelijk gezien de reclame nu het gaat om een kunststof bak met poppetjes, bedjes, stoeltjes etc. In werkelijkheid bleek in de doos echter alleen het kasteel te zitten met 2 poppetjes en een toverstafje.

De klacht

Het kasteel is duur. De prijs ligt tussen de €70,- en € 85,-. Dat is redelijk gezien de reclame nu het gaat om een kunststof bak met poppetjes, bedjes, stoeltjes etc. In werkelijkheid bleek in de doos echter alleen het kasteel te zitten met 2 poppetjes en een toverstafje. Wel staat op de doos in heel klein lettertjes dat verdere accessoires apart aangeschaft dienen te worden.

Het verweer

Adverteerder stelt dat de detaillist de prijs bepaalt waarvoor hij het kasteel aanbiedt.
Zowel via de televisiereclame, waarin gezegd wordt “Andere figuren, meubels en koets apart verkrijgbaar”, als door de tekst op de verpakking, wordt men volledig en duidelijk geïnformeerd over de samenstelling en de eigenschappen van het product. De accessoires waren, door de onverwacht grote afname, inderdaad wel enig tijd beperkt verkrijgbaar.

Het oordeel van de Commissie

Uit de televisiereclame blijkt onvoldoende duidelijk welke accessoires men bij Dora’s Droomkasteel krijgt. Omdat het lijkt alsof in de uiting wordt getoond wat men allemaal bij het kasteel krijgt en het kasteel, wanneer de binnenkant daarvan in beeld komt, propvol meubeltje staat, krijgt men de indruk dat wat men in het kasteel ziet staan ook in de doos zit. Weliswaar wordt gezegd “Andere figuren, meubels en koets apart verkrijgbaar”, maar afgezien van het feit dat het woord “apart” bijna geheel wordt ingeslikt, is ook onvoldoende duidelijk wat met “andere figuren” wordt bedoeld. Dit kunnen immers ook figuren zijn die bij het kasteel horen maar niet in de uiting worden getoond. Gelet hierop acht de Commissie de uiting misleidend.
Nu de uiting werd uitgezonden via de op kinderen gerichte zender Nickelodeon, acht de Commissie de uiting tevens onvoldoende duidelijk voor deze doelgroep en om die reden in strijd met artikel 1 van de Kinder- en Jeugdreclamecode

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en artikel 1 van de Kinder- en Jeugdreclamecode en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken