Omschrijving:Het betreft een televisiepromo van RTL Nederland B.V. van het programma “Shock doc: ’s werelds grootste penis” dat op RTL 5 is uitgezonden. |
De klacht De promo is om 19.00 uur uitgezonden en bevat beelden die niet geschikt zijn voor kinderen. Zo was het geslachtsdeel van een man goed te zien. De promo zou pas op een later tijdstip getoond mogen worden. |
Het verweer De Commissie is terzake niet bevoegd omdat geen sprake is van een reclame maar van een vooraankondiging van een programma. Voorts is adverteerder aangesloten bij het classificatiesysteem van het NICAM. Indien een kijker een programma of een vooraankondiging daarvan niet in overeenstemming met dit systeem acht, kan deze een klacht bij het NICAM indienen. Het is in strijd met de rechtszekerheid als twee instanties een zelfde klacht zouden kunnen beoordelen. Het geslachtsdeel van de man komt in de uiting niet zichtbaar in beeld. De uiting was geschikt om op 19.00 uur te worden uitgezonden. |
Het oordeel van de Commissie De Commissie leest de klacht aldus dat klager de uiting in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen acht, voor zover deze wordt uitgezonden op tijdstippen dat ook kinderen naar de televisie kijken. Aangezien de promo is te beschouwen als een aanprijzing van het daarin aangekondigde programma, is sprake van een reclame-uiting die de Commissie bevoegd is te toetsen aan de Nederlandse Reclame Code. Dat het NICAM zich buigt over het tijdstip van uitzenden van de bestreden promo, betekent niet dat de Commissie zich terzake van een oordeel zou moeten onthouden. De Commissie meent een veranderende opvatting in de maatschappij waar te nemen ten aanzien De Commissie acht de uiting aldus in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen, voor zover deze wordt uitgezonden vóór 21.00 uur en zal overeenkomstig haar bevoegdheid neergelegd in artikel 17 lid 1 sub g van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep voorwaarden stellen aan het tijdstip van uitzending van de reclame. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en stelt aan uitzending van de reclame de voorwaarde dat deze niet vóór 21.00 uur plaatsvindt. |
Regeling: artikel 2 NRC |