Omschrijving:Het betreft een e-mail van FSP Mobile, waarin onder meer staat: Als men op “klik hier” klikt, komat amen op de website www.mymessenger.nl. |
De klachtPas als men doorklikt naar de internetsite www.mymessenger.nu blijkt dat de realtone alleen gratis is als men zich abonneert. Dit staat daar in zulke kleine lettertjes dat de uiting misleidend is temeer daar de doelgroep van het programma The X-factor, waaraan in de uiting wordt geappelleerd, gericht is op jeugdige kijkers. Zij lezen de lettertjes niet en zijn zich ook niet bewust van het feit dat toestemming van hun ouders nodig is en van de minimumleeftijd voor deelname. Zij zijn ook niet op de hoogte van de voor hen abnormaal hoge kosten. De kosten zijn naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onacceptabel, te weten € 7,- in één week voor enkele sms-jes en zij krijgen dan ook nog niet eens de ringtone die zij graag wilden hebben, aldus klager. |
Het verweerDe klacht betreft een banner/pop-up waarop wekelijks een nieuwe ringtone wordt aangeboden als men zich aanmeldt. Een banner of pop-up leent zich niet voor het plaatsen van een asterisk bij het woordje “gratis”. Veelal is daarvoor geen of onvoldoende ruimte. Een banner of pop-up is een aandachttrekker die doorverwijst naar een website, waar meer informatie staat. In dit geval komt men op de actie-pagina en daarop staat bij het woord “gratis” een asterisk die verwijst naar de actievoorwaarden. Bovendien staat op deze pagina “abonneer je nu, de eerste ringtone is gratis*”. Men wordt derhalve uitgebreid geïnformeerd over de actievoorwaarden. Adverteerder richt zich op consumenten die een GSM-toestel bezitten en die gebruik willen maken van de dienst MyMessenger -MSN op je GSM- en die ringtones willen hebben voor hun GSM-toestel. Dat een populaire ringtone is ingezet wil niet zeggen dat de uiting specifiek gericht is op jeugdige kijkers. |
Het oordeel van de Commissie Nu in de gewraakte e-mail staat dat men gratis een realtone van Sharon ontvangt, terwijl men alleen de eerste ringtone gratis krijgt indien men een abonnement neemt, acht de Commissie de e-mail misleidend. Adverteerder had op enigerlei wijze duidelijk moeten maken dat op het aanbod voorwaarden van toepassing zijn. Adverteerder stelt dat de uiting een banner c.q. pop-up is die de functie heeft van aandachttrekker en dat deze te klein is voor het plaatsen van een asterisk. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |