Omschrijving:Het betreft een televisiereclame van Wehkamp B.V., waarin wordt meegedeeld dat “de nieuwe zomercollecties” binnen zijn. |
De klacht Klager acht de uiting, gezien de daarin getoonde hevige vrijpartij, niet geschikt voor kinderen. |
Het verweer De uiting is humoristisch bedoeld. De uiting is tevoren getest en de reacties van de testgroep gaven geen aanleiding de reclame niet uit te zenden. Bij de evaluatie van de uiting zullen de klachten worden besproken. |
Het oordeel van de Commissie De Commissie meent een veranderende opvatting in de maatschappij waar te nemen ten aanzien van het tonen van seksueel getinte beelden aan kinderen. In het licht van deze ontwikkeling is de Commissie van oordeel dat de uiting beelden bevat die de grens van het toelaatbare overschrijden voor zover de uiting wordt uitgezonden op tijdstippen dat ook kinderen naar de televisie kijken. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code voor zover wordt uitgezonden vóór 20.00 uur en zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 2 NRC |