a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0159B

Datum:

01-05-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisiereclamevan Wehkamp B.V., waarin wordt meegedeeld dat “de nieuwe zomercollecties” binnen zijn.
Daarbij ziet men een aantal korte beelden van een hevig verliefd stel. Eerst ziet men ze in een lift staan zoenen, vervolgens komen ze in een steeds donker wordende omgeving waarin ze over elkaar heen rollen, elkaar scheurenderwijze ontdoen van hun kleren en elkaar strelen, waarna het meisje de broek van de inmiddels liggende jongen losmaakt terwijl zij, de benen gespreid, op hem zit. Dan ziet men ze, lepeltje-lepeltje, onder een laken in bed liggen.
Tot slot verschijnt onder meer in beeld de tekst: “Gelukkig. De nieuwe zomercollecties zijn binnen”.

De klacht

Deze uiting, waarin een hitsig stel elkaar de kleren van het lijf rukt om elkaar te beminnen werd uitgezonden om 19.45 uur, een tijdstip waarop veel kinderen naar de televisie kijken. Klager acht deze uiting echter niet geschikt voor kinderen en om die reden in strijd met de artikelen 2 en 3 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Het verweer

De uiting is humoristisch bedoeld. De uiting is tevoren getest en de reacties van de testgroep gaven geen aanleiding de reclame niet uit te zenden. Bij de evaluatie van de uiting zullen de klachten worden besproken.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie meent een veranderende opvatting in de maatschappij waar te nemen ten aanzien van het tonen van seksueel getinte beelden aan kinderen. In het licht van deze ontwikkeling is de Commissie van oordeel dat de uiting beelden bevat die de grens van het toelaatbare overschrijden voor zover de uiting wordt uitgezonden op tijdstippen dat ook kinderen naar de televisie kijken.
Gelet hierop acht de Commissie de uiting in strijd met de goede smaak voorzover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur en zal zij, overeenkomstig haar bevoegdheid neergelegd in artikel 17 lid 1 sub g van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, voorwaarden stellen aan het tijdstip van uitzending.
Van strijd met artikel 3 NRC is naar haar oordeel geen sprake.
Dat de uiting humoristisch is bedoeld, leidt niet tot een ander oordeel.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code voor zover wordt uitgezonden vóór 20.00 uur en zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst zij de klacht af.


Regeling:

artikel 2 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken