Omschrijving:Het betreft een televisiereclame van de Nederlandse Hartstichting, waarin een man op straat een hartaanval krijgt en omstanders de hulpdienst bellen en hartmassage toepassen. Vervolgens arriveert het ambulancepersoneel dat de man met een defibrillator behandelt. In de uiting wordt onder meer gezegd: “De Nederlandse Hartstichting vraagt u om steun want hart- en vaatproblemen vormen nog steeds de grootste bedreiging van onze gezondheid. Elk jaar overlijden 44.000 mensen aan de gevolgen van hart- en vaatziekten” en “gelukkig worden nu veel van hen gered dankzij snel handelen en betere behandeltechnieken”. |
De klacht De uiting is om 17.40 uur uitgezonden. Klager is van mening dat de uiting appelleert aan angst om fondsen te werven (artikel 6 Nederlandse Reclame Code (NRC)), ongeschikt is voor kinderen omdat de beelden schokkend zijn zodat de uiting pas op een later tijdstip zou mogen worden uitgezonden (artikel 2 NRC) en nodeloos kwetsend is voor nabestaanden van daadwerkelijke slachtoffers (artikel 4 NRC). |
Het verweer Adverteerder beoogt in de voorlichtingscampagne ‘Hartstilstand’ de bevolking bewust te maken van het grote aantal mensen dat getroffen wordt door een hartstilstand en van de belangrijke rol die omstanders hebben. Adverteerder wil het publiek duidelijk maken dat de eerste zes minuten bij een hartstilstand cruciaal zijn en dat het belangrijk is dat omstanders weten wat ze moeten doen. Gebleken is dat deze bewustwording nodig is. Adverteerder komt op voor de belangen van de getroffenen en ontvangt geen overheidssubsidie zodat zij fondsen dient te werven. |
|
Het oordeel van de Commissie Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en het Met betrekking tot de onderhavige uiting, acht de Commissie de grenzen van hetgeen toelaatbaar moet worden geacht niet overschreden. De Commissie overweegt hierbij dat in de uiting weliswaar een situatie wordt getoond van een man die eerste hulp krijgt van omstanders en van ambulance-personeel, met een indringende tekst, maar er worden geen beelden getoond die zij schokkend acht voor kinderen. De Commissie heeft er begrip voor dat er mensen zijn die de uiting niet waarderen, maar dit leidt niet tot een ander oordeel. De uiting appelleert niet zonder te rechtvaardigen redenen aan angstgevoelens als bedoeld in artikel 6 NRC. Onder meer het noemen van het aantal slachtoffers van hart- en vaatproblemen en het tonen van bedoelde situatie gebeurt, naar adverteerder voldoende aannemelijk heeft gemaakt, met te rechtvaardigen redenen. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |