Omschrijving:Het betreft een televisiereclame van Hornbach (Nederland) B.V., waarin twee mannen aan het werk zijn aan een houten huisje. Een man houdt een houten deurlijst vast terwijl de ander er vanaf de andere kant een paar gaten in boort. Per ongeluk wordt een gat in de hand van eerstgenoemde man geboord die er even naar kijkt en dan gewoon doorwerkt. Vervolgens verschijnen de beeldteksten “Het enige wat telt bij een project: Het project” en “Hornbach Niet denken maar doen”. |
De klacht Niet het project maar veiligheid staat voorop in de bouw en in de industrie. Dit staat haaks op hetgeen adverteerder in de reclame-uiting zegt. |
Het verweer De reclame beoogt een hulde te brengen aan iedereen voor wie verbouwen, renoveren en doe-het-zelven meer is dan een hobby, namelijk een missie. De reclame vertelt het verhaal van twee vrienden die een tuinhuis bouwen en zich door niets van hun project laten afhouden. De getoonde situatie is buiten de realiteit en komisch bedoeld. Uit onderzoek blijkt dat de uiting ook zo wordt opgevat en wordt gewaardeerd. Voorts blijkt de uiting voor kinderen risicoloos te zijn. Ook zij doorzien de situatie en weten dat werkelijke verwondingen niet grappig en heel anders zijn. |
|
Het oordeel van de Commissie De Commissie leest de klacht aldus dat klager de uiting in strijd met de waarheid vindt omdat in werkelijkheid veiligheid voorop staat bij projecten in de bouw en in de industrie. De Commissie acht de uiting niet in strijd met de waarheid. In de uiting wordt een man in zijn hand geboord maar hij werkt vervolgens gewoon door. Dit is duidelijk een absurde situatie en dit is, in combinatie met de tekst “Het enige wat telt bij een project: Het project”, duidelijk humoristisch bedoeld. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |