Omschrijving:Het betreft een televisiereclame van Burger King voor de ‘Extreme Hot Burgers’ waarin een groepje jongeren rond een kampvuur zit. Een jongen die een Extreme Hot Burger eet, pakt met blote handen een brandend stuk hout dat uit het kampvuur was gevallen, houdt het even vast en legt het vervolgens weer in het vuur. Hij zegt: “Weet je jongens. Die superscherpe Extreme Hot Burgers zijn echt superlekker. Niks brandt zo goed”. De anderen kijken zeer verbaasd. Onderin verschijnt de beeldtekst “Waarschuwing: X-treme Hot Burgers zijn niet voor watjes!”. |
De klacht Het is niet mogelijk om een brandend stuk hout vast te pakken. Er wordt een heel verkeerd voorbeeld gegeven aan kinderen. Om die reden vindt klager de uiting misleidend en in strijd met de waarheid. |
|
|
Het oordeel van de Commissie De Commissie acht de uiting niet misleidend of in strijd met de waarheid. In de uiting wordt iemand getoond die een zo hete burger eet dat hij een brandend stuk hout vast pakt zonder pijn te voelen. Dit is duidelijk een absurde situatie en dit is, in combinatie met de tekst “Die superscherpe Extreme Hot Burgers zijn echt superlekker. Niks brandt zo goed” en “Waarschuwing: X-treme Hot Burgers zijn niet voor watjes!”, duidelijk humoristisch bedoeld. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |