a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0269A

Datum:

12-07-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een radioreclame van Sensemakers, in twee varianten, waarin onder meer wordt gezegd: “Zo zo op weg naar je werk?” resp. “Zo zo hard gewerkt?” en “Wordt het niet eens tijd voor ontspanning? Dus straks hup, die auto aan de kant en dan zo snel mogelijk de digitale snelweg op. Gewoon naar thuis.nl”

De klacht

Klager is 11 jaar en vindt de uiting misleidend, omdat de zinsnede “even aan jezelf denken en ga dan de digitale snelweg op” vriendelijk klinkt terwijl de website www.thuis.nl een gore site is met allemaal vieze plaatjes.

Het verweer

De uiting is duidelijk gericht op volwassenen.
De blootfotootjes op thuis.nl ontstijgen het ‘Playboy”-niveau niet en kinderen kunnen op hun -kennelijk niet beveiligde- computer veel aanstootgevender materiaal vinden.
De uiting is keurig en met een duidelijke boodschap die op volwassenen is gericht en niet misleidend is.

Het oordeel van de Commissie

Reclame mag ingevolge artikel 7 NRC niet misleiden over onder meer de inhoud en de eigenschappen van hetgeen wordt aangeboden. Reclame dient zo duidelijk en volledig mogelijk te zijn.
In de uiting wordt niet duidelijk gemaakt dat thuis.nl een website is met erotische afbeeldingen en pornografische teksten. In de uiting wordt zelfs in het geheel niet duidelijk gemaakt waarvoor reclame wordt gemaakt. Gelet hierop acht de Commissie de uiting misleidend in de zin van artikel 7 NRC.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken