Omschrijving:Het betreft een radioreclame van Sensemakers, in twee varianten, waarin onder meer wordt gezegd: “Zo zo op weg naar je werk?” resp. “Zo, zo hard gewerkt?” en “Wordt het niet eens tijd voor ontspanning? Dus straks hup, die auto aan de kant en dan zo snel mogelijk de digitale snelweg op. Gewoon naar thuis.nl”. |
De klacht In de reclame wordt niet duidelijk gemaakt waar deze over gaat. Pas als je de website bezoekt zie je dat het een site is waarop vrouwen zich grotendeels naakt op voorstellen. De uiting zou pas later uitgezonden mogen worden om kinderen hiervan af te schermen. Voor de kinderen in het jongerencentrum Stichting Richting biedt thuis.nl gratis porno. |
Het verweer De uiting is duidelijk gericht op volwassenen. |
Het oordeel van de Commissie De Commissie leest de klacht aldus dat klager de uiting in strijd met de goede smaak en het fatsoen acht, voor zover deze wordt uitgezonden op tijdstippen dat kinderen naar de radio luisteren en voorts misleidend acht, omdat in de uiting niet duidelijk wordt gemaakt waar deze over gaat. Reclame mag ingevolge artikel 7 NRC niet misleiden over onder meer de inhoud en de eigenschappen van hetgeen wordt aangeboden. Reclame dient zo duidelijk en volledig mogelijk te zijn. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |