a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0277B

Datum:

20-06-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de huis-aan-huis verspreide reclamefolder van Kijkshop B.V. op de voorzijde waarvan staat “Kijkshop pakt uit met Moederdag” en die geldig is van 30 april t/m 13 mei 2007.
Op de een na laatste pagina zijn erotische speeltjes afgebeeld bedoeld voor de seksuele bevrediging van de vrouw, te weten een “Layaspot”, “Smartballs” en een ”Baby bug vibrator”.

De klacht

Op deze wijze worden kinderen met erotische zaken geconfronteerd waar ze nog niet mee geconfronteerd hoeven worden. Dergelijke artikelen behoren niet in reclame-folders te worden aangeprezen. De folder zou in een enveloppe moeten worden verspreid of het artikel zou via een ander kanaal moeten worden aangeboden.

Het verweer

Adverteerder laat weten te hebben besloten om voortaan geen erotische artikelen meer in folders of andere reclame-uitingen te plaatsen.

Het oordeel van de Commissie

Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op gezien het subjectieve karakter van deze criteria.
Met de onderhavige uiting is naar haar oordeel echter de grens van wat toelaatbaar moet worden geacht, overschreden.

Door in een folder die huis-aan-huis wordt verspreid, op de onderhavige wijze, in woord en beeld een vibrator aan te prijzen, heeft adverteerder reclame gemaakt in strijd met de goede smaak en het fatsoen.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 2 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken