Omschrijving:Het betreft een televisiereclame van KPN N.V. voor het informatienummer 1888 waarin een groot reclamebord met een concurrerend informatienummer dat bovenop een hoog gebouw staat, aan flarden wordt getrokken door een raket die met een kabel aan dat bord vast zit. Dit om er voor te zorgen “dat iedereen die een telefoonnummer zoekt 1888 gaat bellen” en om er voor te zorgen “dat u ons ook echt nodig heeft”. Onderaan het gebouw staat de directie vervolgens uitzinnig te juichen in vuil geworden pakken. |
De klachtIn de uiting wordt amoreel gedrag getoond. De boodschap is dat je gerust zaken van anderen kapot kunt maken indien je daar voordeel bij hebt. Door deze reclame toe te staan, keurt de samenleving respectloos en crimineel gedrag impliciet goed en wordt aan de jeugd een slecht voorbeeld gegeven. |
De beslissing tot terzijdelegging De voorzitter oordeelde dat de duidelijk humoristisch bedoelde uiting niet van dien aard is dat de grens van het toelaatbare is overschreden, ook niet voor zover de uiting door kinderen wordt gezien. |
Het bezwaar tegen de terzijdelegging De voorzitter gaat voorbij aan het opvoedende element van onze kijk- en luistercultuur waarin televisie een grote invloed heeft op de jeugd. De beslissing van de voorzitteris onvoldoende gemotiveerd. |
Het verweer De uiting visualiseert de bezetenheid van de directie van 1888 voor hun dienst. De uiting is duidelijk ‘over the top’ en staat ver van de realiteit af. |
|
Het oordeel van de Commissie Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen is, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria. |
De beslissingDe Commissie bevestigt de beslissing van de voorzitter. |