a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0284

Datum:

12-07-2007

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisiereclame van KPN N.V. voor het informatienummer 1888 waarin een groot reclamebord met een concurrerend informatienummer dat bovenop een hoog gebouw staat, aan flarden wordt getrokken door een raket die met een kabel aan dat bord vast zit. Dit om er voor te zorgen “dat iedereen die een telefoonnummer zoekt 1888 gaat bellen” en om er voor te zorgen “dat u ons ook echt nodig heeft”. Onderaan het gebouw staat de directie vervolgens uitzinnig te juichen in vuil geworden pakken.

De klacht

In de uiting wordt amoreel gedrag getoond. De boodschap is dat je gerust zaken van anderen kapot kunt maken indien je daar voordeel bij hebt. Door deze reclame toe te staan, keurt de samenleving respectloos en crimineel gedrag impliciet goed en wordt aan de jeugd een slecht voorbeeld gegeven.

De beslissing tot terzijdelegging

De voorzitter oordeelde dat de duidelijk humoristisch bedoelde uiting niet van dien aard is dat de grens van het toelaatbare is overschreden, ook niet voor zover de uiting door kinderen wordt gezien.

Het bezwaar tegen de terzijdelegging

De voorzitter gaat voorbij aan het opvoedende element van onze kijk- en luistercultuur waarin televisie een grote invloed heeft op de jeugd.

De beslissing van de voorzitter
is onvoldoende gemotiveerd.

Het verweer

De uiting visualiseert de bezetenheid van de directie van 1888 voor hun dienst. De uiting is duidelijk ‘over the top’ en staat ver van de realiteit af.

Het oordeel van de Commissie

Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen is, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria.
Met betrekking tot de onderhavige uitingen, acht de Commissie de grenzen van hetgeen toelaatbaar moet worden geacht niet overschreden. Zij overweegt daartoe dat de uiting duidelijk absurdistisch en tevens humoristisch is. De ‘directie’ ruimt eigenhandig op een extreme manier een concurrerend reclamebord uit de weg door een grote raket er op af te vuren waardoor niet alleen het bord aan flarden wordt gescheurd, maar ook een brandend gat in de parkeerplaats wordt achtergelaten.
Vervolgens vallen de stukken om hen heen op de parkeerplaats, maar daar nemen de heren geen notie van omdat zij zo uitzinnig staan te juichen. De Commissie acht het voorts niet aannemelijk dat deze reclame tot navolging zou leiden. De Commissie heeft er begrip voor dat er mensen zijn die de uitingen niet waarderen, maar dit leidt niet tot een ander oordeel.

De beslissing

De Commissie bevestigt de beslissing van de voorzitter.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken