Omschrijving: Het betreft de twee televisiereclamesvan MultiMedia Innovations BV, waarin reclame wordt gemaakt voor de website www.hoehetmoet.nl. In elk van de twee uitingen komen twee verschillende scènes voor, waarin iemand zeer onverwacht vraagt “hoe het moet”. De scènes kunnen als volgt worden beschreven: a. tijdens een les op een middelbare school steekt een leerlinge haar vinger op om vervolgens aan de leraar te vragen :”Ik wil m’n vriend Alex beter pijpen. Heeft u misschien tips?” b. een jongen staat in het postkantoor in de rij en wanneer hij aan de beurt is, vraagt hij aan de dame achter het loket: “Mag ik u wat vragen. Ik wil mijn vriendin beter beffen. Kunt u mij daarbij helpen? c. in een winkel is een meisje kleren aan het passen als de dame in de winkel haar vraagt : “Kan ik je misschien helpen?”. Het meisje antwoordt: “Ja, ik zou graag willen dat m’n vrind me in m’n kont neukt. Weet u misschien hoe ik het beste kan beginnen?” d. een gezin met kinderen zit aan tafel, te eten, als één van de kinderen, een jongen van ongeveer 10 jaar, op de vraag of hij nog iets nodig heeft, antwoordt: “Ja, ik zou wel willen weten hoe ik me lekker kan aftrekken.” De voice-over van beide uitingen luidt: “je kan natuurlijk overal je vragen stellen, maar als je echt alles wilt weten over seks, dan ga je naar hoehetmoet.nl en door het te zien, kan je het leren”. |
Het verweer Adverteerder heeft -kort samengevat- het volgende verweer gevoerd. De uiting is gericht tot jeugdigen vanaf 16 jaar. Daarin wordt verwezen naar informatie op het gebied van seksuele voorlichting, in een terminologie die door de doelgroep als normaal en niet onfatsoenlijk wordt beschouwd en die ook op zichzelf gezien niet als onfatsoenlijk of anderszins in strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC) kan worden aangemerkt. Bovendien worden de uitingen op MTV uitgezonden en wie naar deze zender kijkt, is gewend aan uitzendingen met een zekere seksuele openheid en expliciete inhoud. Hoewel jonge kinderen om 11.00 uur ofwel naar school zijn, ofwel de strekking van de uiting niet zullen registreren, heeft adverteerder besloten de uitingen voortaan alleen na 22.00 uur uit te zenden. |
Het oordeel van de Commissie
De Commissie vat de klacht aldus op dat klager de uiting in strijd acht met de goede smaak en/of het fatsoen, voor zover deze wordt uitgezonden op tijdstippen dat ook jonge kinderen naar de televisie kijken. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting met (één van) deze criteria in strijd is, stelt de Commissie zich terughoudend op, gezien het subjectieve karakter daarvan. In de uitingen wordt zeer direct en onverholen gevraagd hoe bepaalde, expliciet genoemde seksuele handelingen moeten worden uitgevoerd, waarna verwezen wordt naar de desbetreffende website. Met inachtneming van eerdergenoemde terughoudendheid is de Commissie van oordeel dat de grens van het toelaatbare is overschreden, voor zover de uitingen vóór 22.00 uur worden uitgezonden. |