a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0505A

Datum:

26-10-2007

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de televisiereclame Batavia Stad, waarin reclame wordt gemaakt voor Batavia Stad.
Daarin ziet men blote vrouwen in een polderlandschap die zich allemaal in de richting van Batavia Stad, een outlet -winkelcentrum voor kleding, begeven.
In beeld verschijnen achtereenvolgens de volgende teksten:”Volg je modegevoel”, “Dan kom je er vanzelf” en “Batavia Stad, gebouwd op grote merken”.

De klacht

Het is niet normaal dat men op de televisie een bloot lichaam laat zien en al helemaal niet om 20.30 uur, wanneer nog veel kinderen naar de televisie kijken.

Het verweer

De uiting is met grote zorgvuldigheid tot stand gekomen. Juist vanwege het vrouwelijk naakt namen vrouwen daarbij een belangrijke plaats in. De doelgroep zijn vrouwen van 20 tot 35 jaar en gezien de uitzendmomenten en de zenderkeuze hoeven kinderen niet met de uiting te worden geconfronteerd. Het thema van de uiting is mode in de polder, die het decor vormt. De vrouwen staan symbool voor kracht, puurheid en de doelgerichte keuze om hun modegevoel te volgen in de richting van Batavia Stad, de modestad. De uiting is geenszins vrouwonvriendelijk.

Mondelinge behandeling

De uiting wordt, onder meer vanwege de doelgroep, uitsluitend uitgezonden via Net 5. Daarbij is gevraagd de uiting voornamelijk uit te zenden rond programma’s die gericht zijn op 25-jarigen. Voorts wordt in de uiting reclame gemaakt voor een met name voor vrouwen interessant “product”.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie vat klagers bezwaar aldus op dat de uiting nodeloos kwetsen is en in strijd is met de goede smaak en het fatsoen. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting met (één van) deze criteria in strijd is, stelt de Commissie zich terughoudend op, gezien het subjectieve karakter daarvan.

Naar het oordeel van de Commissie is de grens van wat toelaatbaar moet worden geacht niet overschreden. Weliswaar toont de uiting diverse blote vrouwen, doch zij worden niet op aanstootgevende of kwetsende wijze in beeld gebracht. Zij begeven zich kennelijk doelbewust in een bepaalde richting, te weten Batavia Stad om daar kleren te gaan kopen. De uiting moet worden gezien in het licht van wat maatschappelijk aanvaardbaar moet worden geacht en in dat licht acht de Commissie de uiting niet ontoelaatbaar, ook niet indien de uiting wordt uitgezonden op tijden dat er ook kinderen naar de televisie kijken.
Op grond van vorenstaande overwegingen acht de Commissie de uiting evenmin in strijd met de goede smaak of het fatsoen, in de zin van artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken