Omschrijving:Het betreft een televisiereclame van Early Advantage, waarin een taalcursus Engels voor kinderen wordt aangeboden. In de uiting wordt onder andere gezegd: “U hoort het goed. Deze kinderen spreken Engels. Maar het zijn geen Engelse kinderen. Ze zijn Nederlands”. |
De klacht De uiting is een nagesynchroniseerde versie van de Engelstalige televisiereclame. Alleen de stem van het kind is niet nagesynchroniseerd. Volgens de uiting is het kind Nederlands. Dit is niet waar. Het spreekt uitstekend Engels. |
Het verweer Het kind is inderdaad niet Nederlands maar dat hoeft ook niet. De reclame-uiting is bedoeld om een indruk te geven. We leven immers in een veeltalige wereld en reclame-uitingen worden wel vaker voorzien van een voice-over in een andere taal dan het origineel. |
Het oordeel van de Commissie |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 2 NRC |