Omschrijving:Het betreft een televisiereclame van McDonald’s Nederland B.V., waarin onder andere wordt gezegd: “want alleen bij McDonalds krijgt u tijdelijk bij elk menu een gratis exclusief Coca Colaglas”. |
De klacht Klager bestelde 2 Big Macs en 4 Happy Meals en verwachtte 6 glazen cadeau te krijgen, maar kreeg er slechts 2. |
Het verweer Klager heeft de glazen inmiddels alsnog ontvangen. Adverteerder heeft zijn excuses aangeboden voor het ongemak en heeft aan klager uitgelegd dat een Happy Meal binnen McDonald’s niet wordt gezien als een menu. Adverteerder vindt het niet verantwoord om kinderen een glas cadeau te doen. Gebleken is dat de uiting tot verwarring leidde omdat veel van de klanten een Happy Meal als een kindermenu zien. Om die reden is de communicatie over de actievoorwaarden aangepast. |
Het oordeel van de Commissie |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de uitingen in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |