a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0537B

Datum:

21-11-2007

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisiereclame van @Home BV, waarin tijdens een curlingwedstrijd een lijk onder het ijs wordt aangetroffen en waarin onder andere wordt gezegd: “Als je liever naar misdaadfilms kijkt dan naar sport, dan kies je het keuzepakket Film & Entertainment van @Home”.

De klacht

De uiting is om 18.00 uur uitgezonden. De beelden van het lichaam onder het ijs zijn schokkend, voor volwassenen en dus zeker voor jeugdigen. Om die reden is de uiting in strijd met de artikelen 2 (goede smaak en fatsoen), 3 (goede zeden), 4 (nodeloos kwetsend) en 6 (appelleert aan gevoelens van angst) van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Het verweer

De uiting beoogt op ludieke wijze de keuzemogelijkheden tussen digitale televisiepakketten weer te geven. In de weergegeven, door maffia-films geïnspireerde, situatie is duidelijk sprake van fictie en van overdrijving, zodat nagenoeg niemand deze als realistisch zal opvatten.

Het oordeel van de Commissie

Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met het fatsoen, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van dit criterium. Met betrekking tot de onderhavige uiting, acht de Commissie de grenzen van hetgeen toelaatbaar moet worden geacht niet overschreden, ook niet voor zover de reclame door kinderen wordt gezien. Zij overweegt daartoe dat de uiting duidelijk absurdistisch is en humoristisch is bedoeld. De Commissie heeft er begrip voor dat er mensen zijn die de uiting niet waarderen, maar dit leidt niet tot een ander oordeel.

De beslissing


De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken