Omschrijving:Het betreft een televisiereclame van @Home BV, waarin tijdens een curlingwedstrijd een lijk onder het ijs wordt aangetroffen en waarin onder andere wordt gezegd: “Als je liever naar misdaadfilms kijkt dan naar sport, dan kies je het keuzepakket Film & Entertainment van @Home”. |
De klacht De uiting is om 18.00 uur uitgezonden. De beelden van het lichaam onder het ijs zijn schokkend, voor volwassenen en dus zeker voor jeugdigen. Om die reden is de uiting in strijd met de artikelen 2 (goede smaak en fatsoen), 3 (goede zeden), 4 (nodeloos kwetsend) en 6 (appelleert aan gevoelens van angst) van de Nederlandse Reclame Code (NRC). |
Het verweer De uiting beoogt op ludieke wijze de keuzemogelijkheden tussen digitale televisiepakketten weer te geven. In de weergegeven, door maffia-films geïnspireerde, situatie is duidelijk sprake van fictie en van overdrijving, zodat nagenoeg niemand deze als realistisch zal opvatten. |
|
Het oordeel van de Commissie |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |