Omschrijving:Het betreft een televisiereclame van Burger King, waarin een man na het eten van een ‘Italian Whopper’ een niet te onderdrukken drang krijgt om in de billen van vrouwen te knijpen. In de uiting wordt onder andere gezegd: “ontdek de Italiaan in jezelf”. |
De klacht In de uiting wordt verwezen naar gedrag dat Italiaans zou zijn, namelijk billen knijpen. De uiting is in strijd met de waarheid en kwetsend, omdat de Italiaanse man in het algemeen hoffelijk, charmant en respectvol jegens vrouwen is. De uiting suggereert dat billenknijpen normaal gedrag is en zet aan tot seksuele intimidatie en is om die reden in strijd met de openbare orde en goede zeden. De uiting kan leiden tot een gevoel van onveiligheid. Aldus is de uiting in strijd met de artikelen 2, 3 en 4 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). |
Het verweer De uiting is een pittige persiflage op het sprankelende Italiaanse temperament en de ontspannen manier waarop met het dagelijks leven wordt omgegaan. In de uiting gaat het om een fictief verhaal dat met humor vertelt wat er bij het eten van een Italian Whopper kan gebeuren. De uiting is niet discriminerend, beledigend of vrouwonvriendelijk bedoeld. |
De repliek Door de bewuste uiting loopt adverteerder juist het risico om discriminerend, beledigend en vrouwonvriendelijk over te komen. |
Het oordeel van de Commissie |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |