a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0566

Datum:

20-12-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisiereclame van Artiq Mobile B.V., waarin gezegd wordt:
“Ontvang nu de unieke GSM radar direct op je mobiel.
Niemand zal geloven dat jij weet wie er in de buurt is. Probeer het zelf. Sms Radar aan naar 6464”. Hierbij zijn radargeluiden op de achtergrond hoorbaar. Te zien is de tekst: “sms RADAR AAN naar 6464” en daaronder in kleine letters: “Radar is een moving wallpaper-dienst. Stop abonnement: RADAR stop 1,50 p.o.b. 6 sms per week www.sms2.tv”. Daarachter zijn op een zwarte achtergrond en op een mobieltje beelden van een draaiende radar te zien.

De klacht

De uiting is misleidend omdat:
a. De uiting ten onrechte suggereert dat je een radar op je mobiel krijgt waarmee je anderen kunt traceren. Slechts in hele kleine lettertjes staat dat het een wallpaper dienst is.
b. Niet duidelijk is dat men daarnaast aan een abonnement vast zit.

Het verweer

De tekst “Radar is een moving wallpaper-dienst” is gedurende de volle 15 seconden die de uiting duurt in beeld en is duidelijk leesbaar.
In het eerste bericht dat de gebruiker krijgt, staat duidelijk dat het een wallpaper betreft. Als de gebruiker hierop met OK antwoordt, ontvangt hij een welkomstbericht waarin nog eens duidelijk staat dat het een wallpaper is.
De gemiddelde consument begrijpt dat er sprake is van de in de reclame gebruikelijke vorm van overdrijving en zal niet verwachten dat een echt traceer-programma wordt aangeboden, maar begrijpt dat een replica wordt aangeboden.

Dat er sprake is van een abonnement blijkt uit de tekst: “Stop abonnement: RADAR stop 1,50 p.o.b. 6 sms per week www.sms2.tv” die gedurende de volle 15 seconden die de uiting duurt in beeld en duidelijk leesbaar is. Daarnaast blijkt uit de sms berichten die de abonnee ontvangt na het aanmelden dat het om een abonnementsdienst gaat. Adverteerder legt afdrukken over van deze sms berichten die aan een abonnee worden gezonden. De abonnee zit niet vast aan het abonnement maar kan dit op elk gewenst moment stopzetten, ook direct na het ontvangen van de GSM radar.

De repliek

De televisiezenders waarop adverteerder de uiting uitzendt, worden vooral bekeken door middelbare scholieren. Bij reclame gericht op kinderen moet gelet worden op hun bevattingsvermogen. Kinderen weten niet wat een “moving-wallpaper dienst” is.

De uiting gaat over een radar. Dat kan twee dingen betekenen: een plaatje van een radar of een programma. In de uiting wordt gezegd “jij weet wie er in de buurt is” en “probeer het zelf.” Er wordt in de uiting geen plaatje getoond maar een echte radar. De suggestie wordt dus wel degelijk gewekt dat het een echte radar betreft. Klager – vijfde klas gymnasium – en menig medescholier dachten aanvankelijk dat het een echte radar betrof. Klager legt reacties op de uiting over die op het internet staan en waaruit blijkt dat ook andere jongeren in de veronderstelling verkeerden dat sprake was van een radar applicatie.

De dupliek

In de uiting als geheel wordt voldoende duidelijk gemaakt dat het om een wallpaper gaat.
De uiting richt zich niet specifiek op jongeren omdat deze ook op zenders wordt uitgezonden die zich niet specifiek op jongeren richten. De gemiddelde leeftijd van de abonnee is in Nederland 32 jaar.

De mondelinge behandeling

Adverteerder licht toe dat bij zijn telefonische afdeling customer care altijd wordt gevraagd naar de leeftijd van de abonnee en dat uit de betreffende statistieken blijkt dat de gemiddelde leeftijd van zijn klanten 32 jaar is.

Klager bestrijdt de juistheid van de cijfers. De televisiereclame is uitgezonden op TMF van welke zender de gemiddelde kijker 14-15 jaar oud is.
Jongeren weten niet wat een “moving wallpaper” is. Zij denken dat de radar iets nieuws is, een applicatie.

Het oordeel van de Commissie

Reclame mag volgens artikel 7 NRC niet misleiden over onder meer de inhoud en de eigenschappen van hetgeen wordt aangeboden. Reclame dient zo duidelijk en volledig mogelijk te zijn.

Ten aanzin van de twee onderdelen van de klacht overweegt de Commissie het volgende:
a. Door de tekst: “Ontvang nu de unieke GSM radar direct op je mobiel. Niemand zal geloven dat
jij weet wie er in de buurt is. Probeer het zelf” met bovendien geluiden en beelden van een echte radar, wordt ten onrechte de suggestie gewekt dat er sprake is van een te downloaden radar-applicatie. In werkelijkheid is er sprake van een wallpaper abonnement waarvan de eerste download – in casu een afbeelding van een radar – gratis is. Gelet hierop is de uiting voor mensen van alle leeftijden misleidend. Dat onder in beeld staat: “Radar is een moving wallpaper-dienst” doet aan dit oordeel niet af, omdat deze tekst onvoldoende opvalt en omdat een ‘moving wallpaper-dienst’ geen gangbaar begrip is en daarom voor de gemiddelde consument niet duidelijk is.

b. Door de geluiden, de vormgeving, de gesproken tekst en de prominent afgebeelde tekst over de radar, wordt de indruk gewekt dat een radar wordt aangeboden, terwijl in werkelijkheid een abonnementsdienst wordt aangeboden. Ook valt door de hierboven genoemde elementen de kleiner, onder in beeld weergegeven tekst: “Radar is een moving wallpaper-dienst. Stop abonnement: RADAR stop 1,50 p.o.b. 6 sms per week www.sms2.tv” niet genoeg op. Voorts is de tekst zelf voor de gemiddelde consument onvoldoende duidelijk, omdat het een reeks mededelingen achter elkaar betreft zonder duidelijk onderscheid daartussen, terwijl daarin ook nog een niet voor een ieder duidelijke afkorting, p.o.b., is gebruikt, zodat uit deze tekst niet blijkt dat in feite een abonnementsdienst wordt aangeboden en wat deze kost. Gelet op het voorgaande acht de Commissie de uiting onduidelijk en onvolledig en daardoor voor mensen van alle leeftijden misleidend. Dat het abonnement direct kan worden stopgezet en dat in een later stadium, na het bestellen van de gratis wallpaper per sms, direct een sms zou worden gezonden waarin wordt bevestigd dat er sprake is van een abonnement, doet aan dit oordeel niet af, omdat de bestreden uiting op zichzelf beschouwd niet misleidend mag zijn.

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken