Omschrijving:Het betreft de volgende van Artiq Mobile B.V., h.o.d.n. Celldorado, afkomstige uitingen: |
De klacht Op de banner staat “GRATIS” in zeer grote opvallende letters. Via de banner komt men op de website http:/l.celldorado.com waarop de tekst “abonneer nu en ontvang de eerste” in een normaal lettertype staat en de vervolgtekst “TRIL SOUND GRATIS* OP JE MOBIEL” daarentegen in zeer grote gekleurde opvallende letters. Dat de asterisk naar een tekst onderaan de pagina verwijst, is niet duidelijk omdat men om deze tekst te lezen moet scrollen en omdat deze tekst niet goed leesbaar is door het kleine lettertype – vooral vergeleken met de opvallende tekstdelen daarboven – en het taalgebruik dat niet aansluit bij dat van jongeren. Klager heeft, kort gezegd, de volgende bezwaren tegen de uitingen: a. De uitingen zijn in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code, omdat deze in strijd met de waarheid zijn. De trilsound is immers niet gratis. Men krijgt een abonnement waarvan alleen de eerste sound gratis is. b. De uitingen zijn in strijd met artikel 7 NRC omdat zij misleiden omtrent de prijs door de suggestie te wekken dat de trilsound gratis is. Dat sprake is van een gratis trilsound bij een abonnement waar wel degelijk kosten aan zijn verbonden, blijkt niet duidelijk. De uitingen dienen zo duidelijk en volledig mogelijk te zijn omtrent de gevolgen van het downloaden van een trilsound, vooral omdat de uitingen zijn gericht op jeugdigen. Ze zijn echter niet zo duidelijk en volledig mogelijk. c. De uitingen zijn in strijd met artikel 1 van de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC). d. De uitingen zijn in strijd met artikel 2 KJC, omdat deze profiteren van de onervarenheid en goedgelovigheid van jeugdigen. Gratis is gratis. Adverteerder mag niet verwachten dat een kind, gelokt door de aanprijzing “gratis”, zich realiseert dat er een abonnement wordt aangegaan. e. De uitingen zijn in strijd met artikel 5 KJC, omdat een duidelijke, in één oogopslag waarneembare vermelding van het woord “reclame” of “advertentie” ontbreekt. Klager verzoekt de Commissie om aan adverteerder een openbare aanbeveling te doen, gelet op het belang van de consument om kennis te kunnen nemen van de uitspraak, de preventieve werking die daarvan uitgaat ten aanzien van andere aanbieders op dit terrein en de politieke en maatschappelijke commotie die rondom dit onderwerp is geweest. |
Het verweer Naar aanleiding van de uitspraak van het College van Beroep van 1 november 2007 (dossier 1496/07.0299) heeft adverteerder de eigen website en het reglement voor affiliates aangepast. De klacht heeft dus betrekking op een oude situatie. Adverteerder gaat er van uit dat de klacht zich richt tegen de combinatie van de banner en het aanmeldscherm. De banner is niet van adverteerder maar van een affiliate die geheel zelfstandig de banner heeft ingevoerd en de tekst heeft opgesteld. Adverteerder heeft geen invloed op de wijze waarop affiliates adverteren en kan hiervoor niet verantwoordelijk worden gehouden, maar heeft wel een reglement opgesteld waarin regels staan waaraan affiliates zich moeten houden bij het maken van reclame voor de diensten van adverteerder. Deze regels zijn aangepast en volgens de nieuwe regels mogen affiliates niet meer adverteren op websites die met name zijn gericht op kinderen. Adverteerder heeft dus maatregelen genomen om dit zo veel mogelijk te voorkomen. Volgens de nieuwe regels zou de banner niet op Zylom.com geplaatst mogen worden. De eerste trilsound is gratis, dus de uiting is niet in strijd met de waarheid. Voor een openbare aanbeveling is geen plaats omdat de klacht betrekking heeft op een oude situatie. |
De mondelinge behandelingToelichting adverteerder Toelichting klager
|
Het oordeel van de Commissie De vraag of adverteerder verantwoordelijk kan worden gehouden voor de inhoud van de banner en de plaatsing ervan op www.nl.zylom.com, beantwoordt de Commissie bevestigend. De Commissie hanteert als uitgangspunt dat een adverteerder verantwoordelijk is voor inhoud en plaatsing van een reclame-uiting voor zijn producten door zijn affiliates in de vorm van een banner. Adverteerder heeft immers voor deze wijze van adverteren gekozen en oefent daarop en ook op de inhoud van de uiting, vooraf invloed uit door middel van zijn affiliate-reglement. De Commissie is van oordeel dat de website www.nl.zylom.com in ieder geval gedeeltelijk is gericht op kinderen. Gelet op de vormgeving en de inhoud van deze site is aannemelijk dat ook kinderen op deze website spelen. Omdat de banner hiervan deel uitmaakt, is de KJC hierop ook van toepassing. Reclame die geheel of gedeeltelijk tot kinderen is gericht, mag volgens artikel 1 KJC niets in woord, geluid of beeld bevatten waardoor kinderen op enigerlei wijze worden misleid over de mogelijkheid en eigenschappen van het aangeboden product. Rekening dient te worden gehouden met het bevattingsvermogen en het verwachtingspatroon van kinderen. Het aanmeldscherm op http:/l.celldorado.com is niet in strijd met artikel 7 NRC. Voor anderen dan kinderen tot en met 12 jaar acht de Commissie het aanmeldscherm op http:/l.celldorado.com niet misleidend nu dit begint met de tekst “abonneer je nu en ontvang de eerste TRIL SOUND GRATIS* OP JE MOBIEL”. Daaruit blijkt dat sprake is van een abonnement. De Commissie acht de uitingen niet in strijd met artikel 2 NRC. Dat in feite een gratis trilsound in combinatie met een abonnement wordt aangeboden, betekent niet dat de mededeling “GRATIS” op zichzelf onwaar is. De uitingen berokkenen kinderen geen morele of fysieke schade in de zin van artikel 2 KJC. Dit onderdeel van de klacht wijst de Commissie af. De Commissie ziet onvoldoende redenen om een openbare aanbeveling te doen, omdat de klacht is ingediend voordat het College in dossier 1496/07.0299 uitspraak deed. |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie het aanmeldscherm voor zover men daarop via de banner terechtkomt in strijd met de artikelen 1 en 5 van de Kinder- en Jeugdreclamecode en de banner in strijd met de artikelen 1 en 5 van de Kinder- en Jeugdreclamecode en artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af. |
Regeling: Artikel 1 en 5 Kinder- en Jeugdreclamecode artikel 7 NRC |