Omschrijving:Het betreft een televisiereclame van Artiq Mobile B.V., waarin wordt gezegd: “Vier Koninginnedag met deze vette jumpstyle versie van het Wilhelmus. SMS Bea aan naar 6464”. Tijdens de reclame hoort men de te bestellen muziek. |
De klacht Klagers zoon verzond een SMS bericht om de bewuste ringtone te ontvangen en ontving daarop een SMS bericht waarin stond dat hij het abonnement stop kon zetten door een SMS bericht te sturen, hetgeen hij direct heeft gedaan. De bewuste ringtone heeft hij niet ontvangen maar er is wel € 30,- van zijn beltegoed afgeschreven. In de reclame blijkt niet dat het om een abonnement gaat en over de kosten daarvan wordt niet gesproken. Klager vindt het bovendien schandalig dat de uiting op Jetix, een kinderzender, wordt uitgezonden. |
Het verweer Adverteerder richt zich niet op kinderen. Adverteerders doelgroep is zeker niet jonger dan 12 jaar. Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde leeftijd van de abonnee in Nederland 32 jaar is. Jetix is geen zender voor kinderen maar een zender voor 13 tot 19-jarigen. Er is geen verplichte abonnementsduur. De consument kan zelfs al na ontvangst van de eerste gratis ringtone opzeggen. De consument heeft dan de gratis ringtone maar geen abonnement en geen kosten. In de uiting staat onder de dansende leeuw duidelijk “Stop abonnement: BEA STOP € 1.50 p.o.b 6 SMS per week www.sms2.tv”. Deze tekst bevat het woord “abonnement” en vermeldt de kosten. Ook wordt verwezen naar de website met meer informatie over de dienst. Bovendien wordt er in de eerste SMS expliciet op gewezen dat het om een abonnementsdienst gaat. Klager bevestigt dit laatste in haar klacht. Klagers zoon heeft 3 abonnementen afgesloten. Hij heeft deze zo’n 10 dagen laten lopen en hij heeft meerdere ringtones ontvangen. Dit verklaart de afschrijving van ongeveer € 30,-. |
De mondelinge behandelingAdverteerder handhaaft zijn standpunt en benadrukt dat continu in beeld staat dat sprake is van een abonnement.
|
Het oordeel van de Commissie (4 juli 2007) Hoewel kinderen niet de primaire doelgroep van adverteerder zijn, acht de Commissie de uiting toch mede gericht op kinderen gelet op de aard van het product, de vormgeving van de uiting waarin een springende leeuw centraal staat en het medium waarop de uiting is uitgezonden. Jetix is een televisiezender met cartoons voor kinderen van 6 jaar en ouder waar aldus (ook) kinderen naar kijken. Gelet op het vorenstaande is de KJC van toepassing. Door de muziek, de vormgeving met de dansende leeuw, de gesproken tekst en de prominent afgebeelde tekst over de ringtone, wordt de indruk gewekt dat een ringtone wordt aangeboden, terwijl in werkelijkheid een abonnementsdienst wordt aangeboden. Ook zal door de hierboven genoemde elementen de kleiner, onder in beeld weergegeven tekst: “Stop abonnement: BEA STOP € 1.50 p.o.b 6 SMS per week www.sms2.tv” niet genoeg opvallen. Voorts is deze tekst zelf onvoldoende duidelijk, omdat niet aanstonds voor een ieder duidelijke afkortingen zijn gebruikt en uit deze tekst niet blijkt dat in feite een abonnementsdienst wordt aangeboden en wat deze kost. Zeker kinderen zullen zich niet, althans onvoldoende, realiseren dat sprake is van een abonnement en wat de kosten daarvoor bedragen. Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de uiting misleidend voor kinderen. Dat het abonnement direct kan worden stopgezet en dat in een later stadium, na het bestellen van de gratis ringtone per SMS, direct een SMS zou worden gezonden waarin wordt bevestigd dat sprake is van een abonnement, doet aan dit oordeel niet af, omdat de bestreden uiting op zichzelf beschouwd niet misleidend mag zijn. Reclame mag ingevolge artikel 7 NRC niet misleiden over onder meer de inhoud en de eigenschappen van hetgeen wordt aangeboden. Reclame dient zo duidelijk en volledig mogelijk te zijn. In de uiting wordt op prominente wijze een gratis ringtone aangeboden. Onderin de uiting staat: “Stop abonnement: BEA STOP € 1.50 p.o.b 6 SMS per week www.sms2.tv” waaruit, zoals hierboven reeds is overwogen, niet blijkt dat in feite een abonnementsdienst wordt aangeboden. Door de wijze waarop adverteerder zijn aanbieding presenteert, wordt aldus de indruk gewekt dat een ringtone wordt aangeboden, terwijl in werkelijkheid een abonnementsdienst wordt aangeboden. Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de uiting onduidelijk en onvolledig en daardoor misleidend, ook voor anderen dan kinderen. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 1 van de Kinder- en Jeugdreclamecode en artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |
De grievenDeze kunnen als volgt worden samengevat. I. II. |
De mondelinge behandeling Het standpunt van Artiq is nader toegelicht. Desgevraagd is meegedeeld dat ringtones, al naar gelang de keuze van de aanbieder, al dan niet in de vorm van een abonnement worden aangeboden. Voorts wordt opgemerkt dat het begrip “AAN” in de zinsnede “SMS BEA AAN naar 6464” erop duidt dat een abonnement wordt aangeboden.
|
Het oordeel van het College De grieven lenen zich voor gezamenlijke behandeling. Het College stelt voorop dat -anders dan de Commissie heeft overwogen- in de televisiereclame geen gratis ringtone wordt aangeboden. Het woord “gratis” komt in de uiting niet voor. Evenmin wordt gesuggereerd dat er sprake zou zijn van een gratis ringtone. In zoverre is het beroep gegrond. De gewraakte reclame moet worden aangemerkt als een op zichzelf staande reclame-uiting en dient als zodanig te voldoen aan de Nederlandse Reclame Code (NRC).
|
De beslissing Het College vernietigt de beslissing van de Commissie, voor zover de Commissie heeft overwogen dat een gratis ringtone wordt aangeboden en bevestigt deze beslissing, voor zover daartegen beroep is ingesteld, voor het overige. |