Product / dienst: | Overige |
Motivatie: | Goede smaak en fatsoen, Kinderen en jongeren |
Medium: | televisie |
De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor Durex Play Vibrations. In de commercial zijn verschillende vrouwen te zien waarvan wordt gesuggereerd dat ze op dat moment seksuele gemeenschap met een man hebben. Op het ritme van hun mondbewegingen zingt een vrouw een melodie uit een opera. In de commercial wordt gezegd: Een spannende en opwindende avond beleef je samen met Durex Play Vibrations, de intens vibrerende ring. Durex Play. Sexperience.
De klacht
De commercial is uitgezonden om 20.30 uur in reclameblokken tijdens het programma Popstars waar ook veel kinderen naar kijken. Op dat moment keek de 10-jarige dochter van klaagster naar Popstars. Klaagster vindt dat deze reclame niet tijdens een dergelijk programma had mogen worden uitgezonden.
Het verweer
Adverteerder heeft de commercial voorafgaand aan het uitzenden laten beoordelen door televisie-exploitanten, waaronder SBS Broadcasting. SBS Broadcasting heeft beslist dat de commercial vanaf 19.00 uur mag worden uitgezonden. Bij de inkoop van de reclametijd is rekening gehouden met de aard van de programma’s om te voorkomen dat de commercial wordt uitgezonden tijdens en rondom programma’s waar veel jonge kinderen naar kijken. Ook indien wordt gekozen voor een reclameblok bij een programma dat niet selectief op jongeren is gericht, kan het voorkomen dat toch veel jongeren kijken.
De mondelinge behandeling
Adverteerder handhaaft zijn standpunt. Adverteerder acht 19.30 uur een geschikt tijdstip om met het uitzenden van de commercial te beginnen. SBS Broadcasting heeft in strijd met de wens van adverteerder de commercial echter al vanaf 18.45 uur uitgezonden.
Het oordeel van de Commissie
1.
De commercial heeft betrekking op een product dat onmiskenbaar is bedoeld voor seksueel genot. In de commercial wordt dit tot uitdrukking gebracht door verschillende vrouwen te laten zien waarvan wordt gesuggereerd dat ze op dat moment seksuele gemeenschap met een man hebben en dientengevolge in extase verkeren. Aan deze suggestie draagt bij dat in de commercial wordt gezegd dat het product is bedoeld voor “een spannende en opwindende avond” en “Sexperience”.
Hoewel in de commercial geen expliciet bloot is te zien, acht de Commissie gezien het soort product waar het om gaat en de wijze waarop in de commercial reclame daarvoor wordt gemaakt, de commercial niet geschikt voor zeer jeugdige kijkers. Dit wordt niet anders doordat de commercial is voorzien van operamuziek waarbij de monden van de vrouwen synchroon met de gezongen melodie bewegen, hetgeen kijkers mogelijk als humoristisch ervaren.
2.
Op grond van het voorgaande is de Commissie van oordeel dat de uiting in strijd met de goede smaak en het fatsoen is, voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur. Klaagster maakt weliswaar bezwaar tegen het uitzenden van de commercial om 20.30 uur, maar nu adverteerder erkent dat de commercial ook vóór 20.00 uur is uitgezonden, acht de Commissie de klacht gegrond. Hieraan doet niet af dat de SBS Broadcasting van mening is dat de commercial vanaf 19.00 uur mag worden uitgezonden. De adverteerder heeft ten deze een eigen verantwoordelijkheid. De Commissie is voorts bevoegd te beoordelen of een bepaalde commercial in strijd met de Nederlandse Reclame Code is, dit ongeacht de mening van de betrokken exploitant over het toegestane tijdstip van uitzenden. Nu de Commissie van oordeel is dat adverteerder door het tijdstip waarop de commercial is uitgezonden in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) nieuw heeft gehandeld, zal de Commissie – gebruikmakend van haar bevoegdheid die volgt uit artikel 17 lid 1 sub g van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep – voorwaarden stellen aan het tijdstip van uitzending van de reclame.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 2 NRC
(nieuw), voor zover zij wordt uitgezonden vóór 20.00 uur. De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en stelt aan uitzending
van de reclame de voorwaarde dat deze na 20.00 uur plaatsvindt.