Omschrijving:Het betreft de website www.wixawin.com van The Mobile Generation (TMG)waarop onder de aanhef “Win deze iPhone” de multiple-choice vraag wordt gesteld: “de iPhone is een product van?”, waarna men moet kiezen tussen Microsoft en Apple en wordt gevraagd zijn mobiele nummer in te vullen. |
De klacht Als men de prominent aanwezige en voor jongeren zeer eenvoudige, als pop-up in beeld verschijnende “prijsvraag”, beantwoordt en zijn 06-nummer invult, maakt men kans op een iPhone. Onder aan de pagina staat in heel vage letters dat het om een “betaalde quiz” gaat in het kader waarvan de deelnemer maandelijks 8 vragen ontvangt waarvoor € 1,50 per ontvangen bericht moet worden betaald. De uiting is misleidend en niet herkenbaar als een abonnement op een sms-dienst en om die reden in strijd met de artikelen 7 en 10 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). |
Het verweer Een ieder weet of zou redelijkerwijs moeten weten dat deelname aan een wedstrijd waarbij een iPhone kan worden gewonnen in beginsel niet gratis is. Ook kan bekend verondersteld worden dat voor deelname aan een quiz via sms kosten in rekening worden gebracht, bovenop de standaardkosten voor het versturen van een sms-bericht. De voorwaarden en kosten voor deelname staan onderaan de advertentie. Duidelijk is ook vermeld dat het om een abonnementsdienst gaat. |
Het oordeel van de Commissie Omdat een ook voor kinderen aantrekkelijke prijs in het vooruitzicht wordt gesteld en de vraag ook door hen gemakkelijk kan worden beantwoord, is de uiting tevens gericht op kinderen. Nu boven de uiting de vermelding “reclame” of “advertentie” ontbreekt, is deze in strijd met artikel 5 van de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC). Reclame die geheel of gedeeltelijk op is gericht, mag ingevolge artikel 1 KJC niets in woord, geluid of beeld bevatten waardoor kinderen op enigerlei wijze worden misleid over de mogelijkheid en de eigenschappen van het aangeboden product. Dat het abonnement pas wordt geactiveerd na verzending van een door adverteerder aan de deelnemer toegestuurd keyword en dat men vervolgens een aanmeldbevestiging ontvangt waarin de voorwaarden nogmaals zijn vermeld, doet aan dit oordeel niet af, omdat de bestreden uiting op zichzelf niet misleidend mag zijn. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 7 en 10 van de Nederlandse Reclame Code en met de artikelen 1 en 5 van de Kinder- en Jeugdreclamecode. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikelen 7 en 10 NRC Artikel 1 en 5 Kinder- en Jeugdreclamecode |