Omschrijving:Het betreft de volgende van SD&P BV afkomstige uitingen: |
De klacht Klager heeft de volgende bezwaren tegen de uitingen: De uitingen zijn in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code, omdat deze in strijd met de waarheid zijn. De nametones zijn immers niet gratis. Men krijgt een abonnement waarvan alleen de eerste tone gratis is. De uitingen zijn in strijd met artikel 7 NRC omdat de uitingen misleiden omtrent de prijs door de suggestie te wekken dat de nametones gratis zijn. Dat sprake is van een gratis ringtone bij een abonnement waar wel degelijk kosten aan zijn verbonden, blijkt pas uit de zeer moeilijk leesbare tekst onderaan de bestelpagina. De uitingen dienen zo duidelijk en volledig mogelijk te zijn omtrent de gevolgen van het downloaden van een “gratis” nametone, vooral omdat deze uitingen zijn gericht op jongeren. Ze zijn dat echter niet. De uitingen zijn in strijd met artikel 1 van de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC). De spelletjes website www.funfactor.nl is gezien lay-out en inhoud gericht op kinderen en jongeren. Woordkeus en taalgebruik van de banner en de bestelpagina sluiten aan bij het taalgebruik van jongeren. In het bestelproces wordt het woord “gratis” meerdere keren in opvallende kleuren en in een groot lettertype op prominente plaatsen gebruikt. Het bestelproces is heel kort en bondig, met duidelijke instructies in een duidelijk leesbaar lettertype, terwijl kernelementen op een niet in het oog springende plek in een zeer klein moeilijk leesbaar lettertype staan en in een taal die niet aansluit bij die van jongeren. De uitingen zijn in strijd met artikel 2 KJC, omdat deze profiteren van de onervarenheid en goedgelovigheid van jeugdigen. Gratis is gratis. Adverteerder mag niet verwachten dat een kind, gelokt door de aanprijzing “gratis”, zich realiseert dat een abonnement wordt aangegaan. De banner is in strijd met artikel 5 KJC, omdat een duidelijke, in één oogopslag waarneembare vermelding van het woord “reclame” of “advertentie” ontbreekt. Klager verzoekt de Commissie om aan adverteerder een openbare aanbeveling te doen, gelet op het belang van de consument om kennis te kunnen nemen van de uitspraak, de preventieve werking die daarvan uitgaat ten aanzien van andere aanbieders op dit terrein en de politieke en maatschappelijke commotie die er rondom dit onderwerp is geweest. |
Het verweer Medio juli 2007 heeft adverteerder zijn publicatiebeleid aangescherpt om meer duidelijkheid richting de consument te bieden. In verband hiermee bevond de bewuste actie zich niet meer in het affiliate programma van adverteerder. Desondanks heeft één van de affiliates het toch op zijn site geplaatst. De affiliate is verzocht de actie te verwijderen en adverteerder heeft een beveiligingsmodule ingebouwd zodat affiliates een actie na expiratiedatum niet weer kunnen activeren. |
De mondelinge behandelingKlager licht de klacht nader toe.
|
Het oordeel van de Commissie De Commissie is van oordeel dat de website www.funfactor.nl in ieder geval gedeeltelijk is gericht op kinderen. Gelet op de vormgeving en de inhoud van deze site is aannemelijk dat ook kinderen op deze website spelen. Omdat de banner hiervan een deel uitmaakt, is de KJC hierop ook van toepassing. Reclame die geheel of gedeeltelijk tot kinderen is gericht, mag volgens artikel 1 KJC niets in woord, geluid of beeld bevatten waardoor kinderen op enigerlei wijze worden misleid over de mogelijkheid en eigenschappen van het aangeboden product. Rekening dient te worden gehouden met het bevattingsvermogen en het verwachtingspatroon van kinderen. Volgens de definitie van de KJC wordt verstaan onder kinderen, personen van 12 jaar en jonger. Reclame mag ingevolge artikel 7 NRC niet misleiden over onder meer de inhoud en de eigenschappen van hetgeen wordt aangeboden. Reclame dient zo duidelijk en volledig mogelijk te zijn. Op de website wordt op prominente wijze een gratis nametone aangeboden en pas in de tekst in kleine letters staat dat in feite een abonnementsdienst wordt aangeboden. Door de wijze waarop adverteerder zijn aanbieding presenteert, wordt aldus de indruk gewekt dat een gratis nametone wordt aangeboden, terwijl in werkelijkheid een abonnementsdienst wordt aangeboden. De Commissie acht de uitingen niet in strijd met artikel 2 NRC. Dat in feite een gratis download in combinatie met een abonnement wordt aangeboden, leidt tot het oordeel dat de uitingen misleidend zijn, maar maakt de uitingen op zichzelf niet onwaar. De uitingen berokkenen kinderen geen morele of fysieke schade in de zin van artikel 2 KJC. Dit onderdeel van de klacht wijst de Commissie af. De Commissie ziet onvoldoende redenen om aan adverteerder, die voor de eerste keer een aanbeveling van de Commissie ontvangt, een openbare aanbeveling te doen. |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de uitingen in strijd met de artikelen 1 en 5 van de Kinder- en Jeugdreclamecode en artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af. |
Regeling: Artikel 1 en 5 Kinder- en Jeugdreclamecode artikel 7 NRC |