Omschrijving:Het betreft de volgende uitingen van Wizz Mobile Interactive BV: |
De klacht Op de banner staat “GRATIS” in zeer grote opvallende letters. Wanneer men op een ringtone klikt, verschijnt de bestelpagina op de website www.mobqo.nl met de titel van de gekozen ringtone en daarnaast: “GRATIS* realtone voor je mobiel” en “Vul hier je nummer in” en “Klik op verstuur”. Indien men naar beneden scrollt, verschijnt de informatie dat alleen de eerste ringtone gratis is, dat het een abonnementsdienst betreft en wat de kosten zijn etc. Deze tekst is niet duidelijk omdat men om deze tekst te kunnen lezen, moet scrollen en omdat deze niet goed leesbaar is door het kleine lettertype – vooral vergeleken met de opvallende tekstdelen daarboven -, het taalgebruik dat niet aansluit bij dat van jongeren en de kleurstelling van lichtblauwe letters op een grijze achtergrond. Klager heeft, kort gezegd, de volgende bezwaren tegen de uitingen: De uitingen zijn in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code, omdat deze in strijd met de waarheid zijn. De ringtone is immers niet gratis. Men krijgt een abonnement waarvan alleen de eerste tone gratis is. De uitingen zijn in strijd met artikel 7 NRC omdat zij misleiden omtrent de prijs door de suggestie te wekken dat de ringtone gratis is. Dat sprake is van een gratis ringtone bij een abonnement waar wel degelijk kosten aan zijn verbonden, blijkt niet duidelijk. De uitingen dienen zo duidelijk en volledig mogelijk te zijn omtrent de gevolgen van het downloaden van een ringtone, vooral omdat de uitingen zijn gericht op jeugdigen. Ze zijn echter niet zo duidelijk en volledig mogelijk. De uitingen zijn in strijd met artikel 1 van de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC). De banner en de website www.spele.nl zijn wat inhoud en lay-out betreft, gericht op kinderen en jongeren. Op de website kunnen gratis kinderspellen worden gespeeld. In de uitingen wordt het woord “gratis” in opvallende kleuren en in een groot lettertype op prominente plaatsen gebruikt. Het bestelproces is heel kort en bondig, met duidelijke instructies in een duidelijk leesbaar lettertype, terwijl kernelementen op een niet in het oog springende plaats in een klein moeilijk leesbaar lettertype staan en in een taal die niet aansluit bij die van jongeren. De uitingen zijn in strijd met artikel 2 KJC, omdat deze profiteren van de onervarenheid en goedgelovigheid van jeugdigen. Gratis is gratis. Adverteerder mag niet verwachten dat een kind, gelokt door de aanprijzing “gratis”, zich realiseert dat er een abonnement wordt aangegaan. De uitingen zijn in strijd met artikel 5 KJC, omdat een duidelijke, in één oogopslag waarneembare vermelding van het woord “reclame” of “advertentie” ontbreekt. Klager verzoekt de Commissie om aan adverteerder een openbare aanbeveling te doen, gelet op het belang van de consument om kennis te kunnen nemen van de uitspraak, de preventieve werking die daarvan uitgaat ten aanzien van andere aanbieders op dit terrein en de politieke en maatschappelijke commotie die rondom dit onderwerp is geweest. |
Het verweer Adverteerder heeft naar aanleiding van de klacht direct aanpassingen doorgevoerd en is bereid met klager de zaak verder te bespreken en eventuele verdere aanpassingen te verrichten. Gelet hierop is een openbare aanbeveling niet meer aan de orde. |
De mondelinge behandelingPartijen lichten hun standpunt nader toe.
|
Het oordeel van de Commissie De Commissie is van oordeel dat de website www.spele.nl in ieder geval gedeeltelijk is gericht op kinderen. Gelet op de vormgeving en de inhoud van deze site is aannemelijk dat ook kinderen op deze website spelen. Omdat de banner hiervan een deel uitmaakt, is de KJC hierop ook van toepassing. Reclame die geheel of gedeeltelijk tot kinderen is gericht, mag volgens artikel 1 KJC niets in woord, geluid of beeld bevatten waardoor kinderen op enigerlei wijze worden misleid over de mogelijkheid en eigenschappen van het aangeboden product. Rekening dient te worden gehouden met het bevattingsvermogen en het verwachtingspatroon van kinderen. Reclame mag ingevolge artikel 7 NRC niet misleiden over onder meer de inhoud en de eigenschappen van hetgeen wordt aangeboden. Reclame dient zo duidelijk en volledig mogelijk te zijn. In de uitingen wordt op prominente wijze een gratis ringtone aangeboden en pas in de disclaimer-tekst in kleine letters onderaan staat dat in feite een abonnementsdienst wordt aangeboden. Door de wijze waarop adverteerder zijn aanbieding presenteert, wordt aldus de indruk gewekt dat een gratis ringtone wordt aangeboden, terwijl in werkelijkheid een abonnementsdienst wordt aangeboden. Gelet op het voorgaande acht de Commissie de beide uitingen onduidelijk en onvolledig en daardoor misleidend, ook voor anderen dan kinderen. De Commissie acht de uitingen niet in strijd met artikel 2 NRC. Dat in feite sprake is van een abonnement betekent niet dat onder andere de zinsnede “GRATIS ringtone” op zichzelf onwaar is. De uitingen berokkenen kinderen geen morele of fysieke schade in de zin van artikel 2 KJC. Dit onderdeel van de klacht wijst de Commissie af. De Commissie ziet onvoldoende redenen om aan adverteerder, die voor de eerste keer een aanbeveling van de Commissie ontvangt, een openbare aanbeveling te doen. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uitingen in strijd met de artikelen 1 en 5 van de Kinder- en Jeugdreclamecode en artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af. |
Regeling: Artikel 1 en 5 Kinder- en Jeugdreclamecode artikel 7 NRC |