a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/07.0674

Datum:

16-01-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisiereclame van Artiq Mobile, waarin gezegd wordt:
“Eindelijk, de hardste trilstand ooit. Nu op jouw mobiel. SMS ‘tril aan’ naar 6464.
Dit heb je nog nooit meegemaakt.
Laat je telefoon harder trillen dan ooit. SMS ‘tril aan’ naar 6464”
Hierbij worden onder meer drie mobiele telefoons getoond die hevig trillen.

De klacht

In de uiting wordt ten onrechte gezegd dat het aangeboden product een applicatie is die je mobiele telefoon harder kan laten trillen. Met de woorden: “Eindelijk (..) Dit heb je nog nooit meegemaakt” wordt ten onrecht gesuggereerd dat er iets innovatiefs wordt aangeboden, namelijk een uitvinding die je telefoon harder laat trillen. Met de woorden: “Laat je telefoon harder trillen dan ooit” wordt ten onrechte gesuggereerd dat je mobiele telefoon door het product daadwerkelijk harder gaat trillen. Klagers bevinding is dat sprake is van een geluid en niet van een applicatie.
Gelet op het voorgaande is de uiting misleidend in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

De uiting is op TMF uitgezonden waarvan de kijkers tussen de 11 en 18 jaar oud zijn. Rekening dient te worden gehouden met het bevattingsvermogen van deze groep. Volgens artikel 7 NRC dient een uiting zo duidelijk en volledig mogelijk dient te zijn “mede gelet op haar aard de vorm en het publiek waarvoor zij is bestemd”.

Het verweer

De doelgroep van adverteerder bestaat niet uit kinderen. De doelgroep van TMF is 13 tot 34 jarigen.
Er is wel degelijk sprake van een applicatie waarmee de consument zijn telefoon heviger kan laten trillen. Dit zal tijdens de vergadering gedemonstreerd worden.
Indien de aanvrager een verouderde telefoon heeft (ouder dan twee jaar) die de applicatie niet herkent, wordt wel een ‘sound’ gezonden die het geluid van een mobiele telefoon op trilstand ten gehore brengt. Het is onvermijdelijk dat de aangeboden mobiele content niet op elke mobiele telefoon zal functioneren. In het vervolg zal worden vermeld dat de applicatie niet geschikt is voor elke telefoon waarbij verwezen zal worden naar de website voor nadere informatie.

De mondelinge behandeling

Klager licht toe dat zijn mobiele telefoon in april 2007 is gekocht en toch alleen een geluid geeft. Volgens de fabrikant staat de telefoon al op de hardste trilstand.

Adverteerder licht toe dat klager een sound heeft gekregen omdat de applicatie op zijn mobiele telefoon kennelijk niet werkt. De applicatie beïnvloedt de bestaande trilstand. Adverteerder demonstreert de werking van de applicatie met zijn eigen telefoon maar de Commissie wenst de trilstand voor- en na het ontvangen van de applicatie met elkaar te vergelijken. Dit blijkt tijdens de vergadering niet gerealiseerd te kunnen worden. Partijen gaan ermee akkoord dat hiervoor een aparte bijeenkomst met beide partijen en de secretaris gepland wordt.

De extra bijeenkomst

Adverteerder demonstreert de trilstand voor- en na het ontvangen van het product door op het secretariaat van de Stichting Reclame Code in het bijzijn van de secretaris en een secretariaatsmedewerker op twee toestellen het product aan te vragen.

Het oordeel van de Commissie

Tijdens de demonstratie is gebleken dat sprake is van een applicatie die de trilstand in zoverre beïnvloed dat deze in een bepaald ritme trilt.
De trilling wordt door de applicatie echter niet harder maar blijft gelijk.
In de uiting wordt gezegd: “de hardste trilstand ooit” en “Laat je telefoon harder trillen dan ooit” en hierbij worden drie mobiele telefoons getoond die hevig trillen. Gelet op hetgeen tijdens de demonstratie van de trilstand voor- en na het ontvangen van het product is gebleken, acht de Commissie de uiting misleidend. Er is sprake van een applicatie, maar niet kan worden gezegd dat de trilling door de applicatie harder wordt.

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken