Omschrijving:Het betreft een advertentie van Sanoma Uitgevers B.V. in maandblad KIJK waarin een gratis “Beer Tap & Cooler” wordt aangeboden bij een jaarabonnement op onder andere het maandblad KIJK. |
De klacht KIJK is een maandblad voor kinderen en jongeren tot 16 jaar. Klagers zoon die KIJK leest is 10 jaar. Klagers vinden de uiting onbegrijpelijk en ethisch onaanvaardbaar gelet op de schadelijke werking van alcohol bij jongeren. |
Het verweer Een thuistap is geen alcoholhoudende drank dus de uiting valt niet onder de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). Bovendien is het merendeel van de lezers van de in totaal 6 tijdschriften waarvoor de aanbieding geldt, meerderjarig zodat artikel 21 RVA niet van toepassing is. De kerndoelgroep van KIJK is 15 tot en met 19 jarigen. De uiting is niet onethisch. Het gebruik van alcohol wordt op geen enkele wijze gestimuleerd. |
Het oordeel van de Commissie De uiting is wel in strijd met de goede smaak en het fatsoen als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code. De Commissie overweegt daartoe dat een thuistap alleen kan worden gebruikt om bier mee te tappen en een thuistap zodoende geen geschikt cadeau is voor minderjarigen. Algemeen wordt immers erkend dat alcoholgebruik door minderjarigen ontmoedigd dient te worden gelet op de schadelijke effecten van alcohol op minderjarigen. Adverteerder heeft erkend dat de kerndoelgroep van KIJK uit minderjarigen bestaat. |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 2 NRC |