Omschrijving:Het betreft een televisiereclame van CanalDigitaal BV, waarin een man met een regenjas aan bij een huis aanbelt en vraagt: “klopt het dat u niet betaalt voor kabeltelevisie?”. Als de bewoner dit bevestigt, springen er twee mannen met bivakmutsen tevoorschijn die achter de bewoner aan het huis in rennen en hem vervolgens tegen een tafel aangedrukt houden. |
De klacht Klager vindt de uiting smakeloos en beangstigend. Er wordt zinloos geweld en vandalisme getoond alsof een bedrijf bij constatering van een overtreding meer rechten zou hebben dan de politie bij een inval. Getoond wordt een rechteloze staat. Aan kinderen moest klager uitleggen dat dit in werkelijkheid niet kan en mag. |
Het verweer Over smaak valt niet te twisten. De uiting is evident ‘over the top’ en humoristisch bedoeld. De man met de regenjas is duidelijk een karikatuur van een detective, heeft een komische gelaatsuitdrukking en acteert overdreven. De scène ontwikkelt zich niet bedreigend of beangstigend, ook niet wanneer de bewoner even in de houdgreep wordt genomen. De humor blijft de boventoon voeren. Het is voor een ieder duidelijk dat de situatie bezijden de realiteit is. Het valt niet te verwachten dat de kijker zal denken dat sprake is van normale omgangsvormen. De uiting zet niet aan tot geweld of vandalisme, noch rechtvaardigt deze het gebruik van geweld. Dat de uiting door kinderen als schokkend zou worden ervaren, is niet reëel. |
|
De mondelinge behandeling Adverteerder licht toe dat men de man met de regenjas niet serieus kan nemen. De uiting is duidelijk humoristisch bedoeld. Er zijn vele andere reclames waarin humor en enig geweld samengaan. De uiting bevat geen excessieve beelden die voor kinderen schokkend zijn. Er zijn bij elke reclame mensen die door een persoonlijke slechte ervaring moeite hebben met die reclame.
|
Het oordeel van de Commissie |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |