a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0058

Datum:

14-04-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de volgende uitingen van Walt Disney Company:
a. Een televisiereclame waarin onder andere wordt gezegd: “Vanaf 6 januari tot en met 19 maart kinderen tot en met 11 jaar gratis toegang en verblijf in Disneyland Parijs”. In beeld staat onder meer de tekst: “Vraag naar de voorwaarden”. Een afdruk van dit beeld is aan deze beslissing gehecht.
b. Een radioreclame waarin onder andere wordt gezegd: “Vanaf 6 januari tot en met 19 maart krijgen kinderen tot en met 11 jaar gratis toegang en verblijf in Disneyland Parijs (…) dus kijk en boek op Disneylandparijs.com”.

De klacht

In de uitingen wordt niet vermeld dat er een beperking is van één kind per betalende volwassene. Dit blijkt pas bij het boeken. Om die reden is de uiting misleidend en in strijd met de Reclamecode Reisaanbiedingen.

Het verweer

De bewuste actievoorwaarde is niet: maximaal één kind per volwassene, maar: minimaal één betalende volwassene per kamer.
In de televisiereclame staat: “Vraag naar de voorwaarden”. Ook het telefoonnummer en de website worden in de uiting vermeld.

Het oordeel van de Commissie

Adverteerder heeft onweersproken gesteld dat als actievoorwaarde geldt dat sprake moet zijn van minimaal één betalende volwassene per kamer.
De mededeling “Vanaf 6 januari tot en met 19 maart kinderen tot en met 11 jaar gratis toegang en verblijf in Disneyland Parijs” acht de Commissie misleidend, omdat essentiële informatie – namelijk de voorwaarde dat sprake moet zijn van minimaal één betalende volwassene per kamer -, die de gemiddelde consument nodig heeft om een weloverwogen besluit over een transactie te nemen, ontbreekt. Door het ontbreken van deze informatie kan de gemiddelde consument ertoe worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Hierdoor is de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en sub c van de Nederlandse Reclame Code (nieuw) (NRC). Dat de beperking in de voorwaarden staat waarnaar in de televisiereclame wordt verwezen, doet aan dit oordeel niet af. Misleidende reclame is oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC (nieuw).

De uitingen zijn niet in strijd met de Reclamecode Reisaanbiedingen.

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst zij de klacht af.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken