a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0171

Datum:

29-05-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een radiocommercial voor de inboedelverzekering van Ditzo. Een vrouw zegt het volgende:
“Met de kinderen naar het pretpark, tja, dat was feest. Maar niet meer toen we thuiskwamen.
Het hele huis overhoop, een inbraak. Ik was verzekerd bij DATZO.
Nou, ik dacht: bij DATZO zit ik goed. Maar bij DATZO zat ik helemaal niet goed.
DATZO betaalde maar een deel van de schade. Want ik had mijn nieuwe TV en zo nog niet opgegeven via de inboedelwaardemeter. Nou DATZO, bedankt!”
Vervolgens zegt een voice-over:
“Niet DATZO, maar Ditzo. De inboedelverzekering met garantie tegen onderverzekering. Maak kennis op Ditzo.nl.”

De klacht

De inboedelwaardemeter is bedoeld om te voorkomen dat verzekerden telkens na aankoop van goederen een nieuwe opgave daarvan moeten doen. Het is daarom misleidend in de commercial te stellen dat andere verzekeraars dan adverteerder de gestolen televisie niet geheel zouden vergoeden.

Het verweer

Bij verzekeraars die geen expliciete garantie tegen onderverzekering bieden, biedt de inboedelwaardemeter maar voor een korte periode (3 of 5 jaar) garantie tegen onderverzekering. In de praktijk wordt dikwijls gedurende de looptijd van een verzekering geen nieuwe inboedelwaardemeter ingevuld, waardoor de verzekerde het risico loopt na afloop van de garantieperiode onderverzekerd te zijn. In de uiting wordt de consument gewezen op de standaard garantie tegen onderverzekering die adverteerder biedt, zonder de noodzaak een inboedelwaardemeter bij te houden.

De repliek

Door te suggereren dat ter voorkoming van onderverzekering van iedere nieuwe aankoop opgave moet worden gedaan via de inboedelwaardemeter, jaagt adverteerder de consument angst aan. De inboedelwaardemeter is juist een consumentvriendelijke manier om ook nieuwe aankopen onder de dekking van de inboedelverzekering te laten vallen.

De dupliek

Adverteerder verwijst naar een overgelegd onderzoek van Independer uit mei 2007, waaruit blijkt dat 40% van de huishoudens in Nederland onderverzekerd is. Een van de oorzaken van onderverzekering is het niet opnieuw invullen van de inboedelwaardemeter na afloop van de garantieperiode.

Het oordeel van de Commissie

Bij een inboedelverzekering waarbij de garantie tegen onderverzekering is geregeld via het periodiek invullen van een inboedelwaardemeter bestaat het risico dat onderverzekering ontstaat indien de inboedelwaardemeter niet tijdig wordt ingevuld. Adverteerder heeft in de uiting dit risico duidelijk willen maken door middel van het voorbeeld van de niet via de inboedelwaardemeter opgegeven en nu gestolen`nieuwe TV en zo´. Deze wijze van aanprijzing van de standaard garantie tegen onderverzekering van adverteerders inboedelverzekering jaagt naar het oordeel van de Commissie geen angst aan en wordt evenmin misleidend geacht.

De beslissing

Gelet op het vorenstaande wijst de Commissie de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken