Omschrijving:New York Pizza maakt door middel van televisiecommercials reclame voor het product New York Pizza. De commercials zijn in de Engelse taal. Centraal in de commercials staat steeds dezelfde man, die is vergezeld van ruwe personen die een dreigende houding aannemen. In een van de commercials is de man in een gesprek verwikkeld. Later blijkt dat de gesprekspartner op zijn rug op de grond ligt in een plas rode substantie. Uit de verdere context van de commercial blijkt later dat het niet om bloed, maar om tomatensaus gaat. Vervolgens slaat de man met een honkbalknuppel in op een pallet met flessen tomatensaus. In deze commercial zegt de man onder meer de woorden “fucking guy” en ‘fucking shit”. De commercial eindigt met de woorden: “damn fucking tasty”. Dergelijke woorden worden ook in een andere commercial van adverteerder gebruikt. |
De klacht De commercial is aanstootgevend. Er lijkt een man in een plas bloed te liggen, omgeven door maffiosi. In de commercial wordt twee keer het woord “fucking” gebruikt. Gezien de gewelddadige sfeer die wordt opgeroepen (het lijkt in eerste instantie om bloed te gaan en er worden bovendien flessen met een honkbalknuppel kapotgeslagen) en het taalgebruik (“fucking”), is de commercial in strijd met de artikelen 2 en 4 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). |
Het verweer De commercials bieden een redelijk getrouw beeld van hetgeen in televisieseries en speelfilms wordt getoond als de rauwe wereld van de Amerikaans-Italiaanse maffia. Kenmerkend voor de uitingen is dat zij telkens duidelijk zijn bedoeld als parodie op de televisieserie “The Sopranos”. Deze televisieserie wordt laat op de avond uitgezonden door de publieke omroep. In de commercial worden geen grenzen overschreden. De reclame-uiting berust duidelijk op overdrijving en bevat humoristische elementen. In de commercial wordt geen geweld getoond en tijdens het bekijken van de commercial wordt al snel duidelijk dat het niet om bloed, maar om ketchup gaat. Over het gebezigde taalgebruik kan men twisten. De woorden “fuck”, “fucking” en “shit” zijn echter doorgedrongen in het normale taalgebruik van de Nederlandse bevolking en als zodanig opgenomen in het Van Dale woordenboek. Eerder heeft de Commissie al geoordeeld dat het woord “fuck” in een commercial niet de grens van het toelaatbare overschrijdt. Het was niet de bedoeling dat de commercials ook ’s middags zouden worden uitgezonden. In de toekomst zullen de commercials op een later tijdstip worden uitgezonden, waarbij gedacht moet worden aan 20.00 uur en later. |
De mondelinge behandeling Tijdens de mondelinge behandeling heeft klager aangevoerd dat kinderen van de reclame schrikken. Ook voor volwassenen is er sprake van een schrikeffect. Indien men naar een serie over de maffia kijkt, kan men gewelddadige beelden verwachten. Bij een reclame is men hierop niet voorbereid. Adverteerder verklaart dat geen rekening is gehouden met kinderen, omdat de commercials bedoeld waren om na 20.00 uur te worden uitgezonden.
|
Het oordeel van de Commissie De commercial wekt bij de eerste confrontatie de indruk dat grof geweld is gebruikt tegen de persoon die op de grond ligt. Dit is het gevolg van de maffia-achtige setting in combinatie met de plas rode substantie waarin de man ligt. Daardoor zal de gemiddelde kijker de beelden aanvankelijk zo begrijpen, dat de persoon zeer ernstig is mishandeld en als gevolg daarvan in een plas bloed ligt. Dit brengt mee dat, hoewel geen direct geweld tegen deze persoon in beeld is gebracht, de reclame-uiting toch een zeer gewelddadig karakter heeft. Hieraan doet niet af dat later blijkt dat de man niet in een plas bloed, maar in een plas tomatensaus ligt. Dit neemt de aanvankelijke suggestie van grof geweld niet weg. Aan het gewelddadige karakter van de reclame-uiting draagt overigens bij dat de man op de grond in doodsangst lijkt te verkeren. Bovendien wordt later in de commercial met een honkbalknuppel ingeslagen op flessen met (kennelijk) tomatensaus, zodat de commercial in ieder geval enig geweld toont. Voor zover het betreft volwassenen is de Commissie van oordeel dat het suggereren en het tonen van geweld op de wijze als in de onderhavige televisiecommercial toelaatbaar is te achten. Terecht stelt adverteerder zich op het standpunt dat het hem vrijstaat door middel van de commercials aan te sluiten bij voor volwassenen bedoelde televisieseries en speelfilms, waarin de rauwe wereld van de Amerikaans-Italiaanse maffia wordt getoond. De onderhavige commercial gaat daarbij het kader van artikel 2 NRC niet te buiten, te meer nu duidelijk is dat het om een parodie op een bekende televisieserie gaat en achteraf blijkt dat het niet om bloed maar om ketchup gaat. De Commissie heeft er begrip voor dat de onderhavige reclame-uiting door het deels gesuggereerde geweld alsook door het gebezigde expliciete taalgebruik (te weten de woorden “fucking guy”, “fucking shit” en “damn fucking tasty”) niet door een ieder wordt gewaardeerd en aanvankelijk mogelijk een schokeffect kan teweegbrengen, maar de grenzen van het toelaatbare worden bij dit alles niet overschreden. Voor zover de commercial is uitgezonden op tijdstippen dat ook kinderen televisie kijken, geldt het volgende. Adverteerder heeft verklaard dat hij ongelukkig is met het feit dat de commercial onder meer op tijdstippen is uitgezonden dat kinderen naar de televisie kijken. Hij zal commercials voor New York Pizza niet meer vóór 20.00 uur uitzenden. Gelet op het deels gesuggereerde gewelddadige karakter van de onderhavige televisiecommercial en het daarin gebezigde expliciete taalgebruik, had evenwel naar het oordeel van de Commissie de onderhavige commercial niet vóór 20.00 uur mogen worden uitgezonden. Op grond van het voorgaande is de Commissie van oordeel dat de uiting in strijd met de goede smaak en het fatsoen is, voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur. De Commissie zal, gebruikmakend van haar bevoegdheid in artikel 17 lid 1 sub g van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, voorwaarden stellen aan het tijdstip van de uitzending van de reclame. De uiting is niet van dien aard dat deze in strijd is met het algemeen belang. |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code, voor zover zij wordt uitgezonden vóór 20.00 uur. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en stelt aan uitzending van de reclame de voorwaarde dat deze na 20.00 uur plaatsvindt. Voor het overige wijst zij de klacht af. |
Regeling: artikel 2 NRC |