a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0201

Datum:

12-06-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Op de door Smith Food Group op de markt gebrachte verpakking van Cheetos Spikies staat dat het product speciaal is ontwikkeld voor kinderen en dat het product “geen kunst­ma­tige geur-, kleur- en smaakstoffen” bevat. Op de ingrediëntenvermelding staan de vol­gende als zodanig aangeduide smaakversterkers: mononatriumglutamaat en dina­trium-5`–ribo­nu­cleotiden. Als conserveermiddel wordt natriummetabisulfiet genoemd.

De klacht

De tekst op de verpakking is in strijd met de waarheid en het bepaalde in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Mensen denken dat het product gezond is voor kinderen, omdat het volgens de verpakking speciaal voor kinderen is ontwik­keld, als­mede 100% zonnebloemolie bevat, 50% minder vet is dan an­dere chips en geen kunst­ma­tige geur-, kleur- en smaakstoffen bevat. Er zijn echter ook ongezonde hulpstoffen gebruikt die astmatische reacties en anafylaxie kunnen veroorzaken.

Het verweer

De claim “bevat geen kunst­ma­tige geur-, kleur- en smaakstoffen” is correct. Op de verpakking staat op juiste wijze bij de ingrediëntendeclaratie welke hulpstoffen wel in het product zijn verwerkt. Er is geen sprake van een onware of misleidende tekst.

De repliek

Bij nader inzien is er geen sprake van kunstmatige geur-, kleur en smaakstoffen. Dat neemt niet weg dat ar­geloze consumenten door de woorden “bevat geen kunst­ma­tige geur-, kleur- en smaakstoffen” en het ontbreken van E-nummers zullen denken dat er geen schadelijke stoffen aan het product zijn toege­voegd, hetgeen wel het geval is.

De mondelinge behandeling

Adverteerder heeft zijn standpunt nader doen toelichten.

Het oordeel van de Commissie

Voor zover klaagster haar stelling dat de reclame-uiting in strijd met de waarheid is heeft gehandhaafd, is de Commissie van oordeel dat deze stelling geen doel treft. Niet is gebleken dat de reclame-uiting op enig punt onwaar is.

Naar het oordeel van de Commissie kan voorts niet worden gezegd dat de reclame-uiting misleidend is. Uit het feit dat op de verpakking staat dat het product geen kunst­ma­tige geur-, kleur- en smaakstoffen be­vat, volgt immers niet dat het product ook geen andere additieven bevat. Ook de mededeling dat het product speciaal voor kinde­ren is ontwik­keld, 100% zonnebloemolie bevat en 50% minder vet is dan an­dere chips, zal door de gemiddelde consument niet in deze zin worden opge­vat, dat het product in het geheel geen additieven bevat. Deze additieven blijken overigens duidelijk uit de in­gre­diën­ten­declaratie op de verpakking. Het gebruikte additief natriummeta­bisulfiet (E-223) kan, naar niet in geschil is, bij sommige personen aller­gi­sche reacties en zelfs anafy­laxie veroor­zaken, maar de­ consumenten die het aan­gaat worden door de ingre­diën­ten­declaratie juist geïn­formeerd over de aanwezigheid van deze stof. Het feit dat op de ver­pakking het desbe­tref­fen­de additief is genoemd zonder toevoeging van het corres­pon­derende E-nummer, doet de reclame-uiting ten slotte evenmin misleidend zijn.

De klacht kan derhalve niet slagen.

De beslissing


De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken