Omschrijving:Santesa BV maakt in een folder en op een website reclame voor het voedingssupplement “Echte groentenvitamines voor kinderen” dat zij onder het merk “De Sterke Beer” op de markt brengt. In de folder staat onder meer: “De Sterke Beer is een voedingssupplementenmerk voor kinderen die ervoor zorgt dat ze net een beetje meer krijgen, en zo sterk en gezond kunnen worden. Met deze zachte gompastilles geeft u uw kind de aanvulling op de voeding die het dagelijks nodig heeft.” |
De klacht De folder voor het product groentenvitamines is misleidend, omdat door de meervoudsvorm de indruk wordt gewekt dat er meerdere vitamines in het product zitten. Het voedingssupplement bevat naast vitamine C geen andere vitamines. De mededelingen over het product Multivitamine zijn misleidend, omdat het product slechts 9 van de 14 vitamines bevat. De opmerking “vrij van kunstmatige kleurstoffen” is misleidend, omdat bij de toegevoegde zoetstoffen niet staat dat ook deze stoffen kunstmatig zijn. De kunstmatige zoetstoffen zijn mogelijk schadelijk voor de gezondheid. |
Het verweer Ten aanzien van de groentenvitamines is het volgens adverteerder voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat men met een pastille van 2 gram geen groenteportie van 160 gram kan vervangen. De pastille bestaat voor het grootste gedeelte uit groente-extracten. Groenten bevatten van nature vitamines. De Multivitaminepastilles bevatten Aspartaam en Acesulfaam. Dit zijn zoetstoffen die zijn goedgekeurd door de Europese Commissie, de Nederlandse Gezondheidsraad en het Nederlandse Voedings-centrum goedgekeurde zoetstoffen. |
Het oordeel van de Commissie De mededelingen over het product Multivitamine acht de Commissie daarentegen niet misleidend. Adverteerder pretendeert niet dat met dit product volledig in de vitaminebehoefte van een kind kan worden voorzien. Evenmin acht de Commissie het misleidend dat adverteerder zegt dat het product vrij van kunstmatige kleurstoffen is zonder bij de zoetstoffen te zeggen dat ook deze kunstmatig zijn. Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument zich hierdoor niet laten misleiden, nu de term “zoetstof” voldoende informatie biedt. In zoverre kan de klacht derhalve niet slagen. |
De beslissingOp grond van hetgeen in onderdeel 1 is overwogen, acht de Commissie de daar bedoelde reclame-uiting (“groentevitamines”) in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst de Commissie de klacht af. |
Regeling: artikel 7 NRC |