Omschrijving:Het betreft een televisiecommercial waarin Dextro Energy wordt aangeprezen. Er wordt een jongetje in een klaslokaal getoond dat met een pakje Dextro Energy in zijn hand een som oplost waarvoor hij eerst het schoolbord volschrijft en dan op de muur verder schrijft. Vervolgens is een op een handdoek gelegen pakje Dextro te zien en een tennisser die hard serveert. Tijdens deze beelden zegt een voice-over: “Alert en geconcentreerd. Dextro Energy voor een beter concentratie- en prestatievermogen. Wordt direct in het bloed opgenomen en geeft onmiddellijk nieuwe energie. Dextro Energy.” |
De klacht Door de combinatie van het beeld van het jongetje dat een ingewikkelde som oplost en de uitgesproken tekst wordt gesuggereerd dat het gebruik van Dextro druivensuikertabletten de leerprestaties van kinderen verbetert. Een kind heeft naast gezonde voeding geen supplement als Dextro Energy nodig. De uiting is misleidend. |
Het verweer In de spot wordt niet gesuggereerd dat Dextro druivensuikertabletten als vervanging van gezonde voeding kunnen dienen of de intelligentie, de kennis of de schoolprestaties bevorderen. In tekst en beeld wordt duidelijk gemaakt dat Dextro Energy door de directe opname in het bloed meteen nieuwe energie geeft en zo het concentratie- en prestatievermogen ten goede kan komen. Dat het aangeprezen product deze werking heeft, is aangetoond in de door adverteerder overgelegde presentaties met aanvullend wetenschappelijk commentaar. |
De repliek Klager handhaaft haar standpunt en voegt daaraan toe de juistheid van de door adverteerder bijgevoegde studies naar de werking van Dextro Energy niet in twijfel te trekken. |
De dupliek Adverteerder handhaaft het eerder ingenomen standpunt en licht dat nader toe. Voor zover de uiting wordt getoetst aan de Code voor Zoetwaren (CVZ) en de Reclamecode voor voedingsmiddelen (RVV) is adverteerder van mening dat artikel 4 CVZ en artikel 6 RVV niet van toepassing zijn. Indien noodzakelijk zal adverteerder het in artikel 6 CVZ bedoelde symbool in de reclamespot opnemen.
|
Het oordeel van de Commissie De Commissie heeft de uiting ambtshalve getoetst aan de Code voor Zoetwaren en de Reclamecode voor voedingsmiddelen. Dextro Energy kan worden beschouwd als een voedingsmiddel in de zin van de RVV, zoals omschreven in de Algemene bepalingen sub a: alle industrieel bereide, veelal verpakte, eet- en drinkwaren die zijn bestemd voor gebruik door de consument. In de eerste plaats heeft de Commissie beoordeeld of in de uiting sprake is van het tonen van overmatige consumptie van een voedingsmiddel (artikel 6 RVV) danwel het leggen van een verband tussen de consumptie van zoetwaren en gezondheid (artikel 4 CVZ). Van overtreding van het bepaalde in de genoemde artikelen is niet gebleken. Voorts heeft de Commissie de uiting getoetst aan artikel 6 CVZ, waarin is bepaald dat televisiereclame voor zoetwaren een door de Commissie vastgestelde, gestileerde afbeelding van een tandenborstel zal tonen op een van de in artikel 6 CVZ omschreven wijzen. Nu tijdens de uitzending van de uiting geen afbeelding van een tandenborstel wordt getoond, is sprake van strijd met artikel 6 CVZ. |
De beslissingGelet op het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 6 CVZ. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: Art. 6 CVZ |